Direktionens protokoll 29 augusti 2023
Protokoll från direktionens sammanträde den 29 augusti 2023.
Tid och plats
Söderåsens Miljöförbund, Storgatan 50 C, Klippan kl 08.30 – 12.30.
Närvarande
Beslutande:
William Garpenholm (VF) vice ordf.
Agneta Sörensson (M)
Tonny Svensson (M)
Jan Zielinski (S) §§ 53-54, 56-60
Kerstin Gustafsson-Andersson (C)
Torbjörn Ekelund (L) § 55
Kent Hamacek (VIP)
Theresa Rosbäck (M) Ordf
Arne Silfvergren (S)
Ej tjänstgörande:
Robert Larsson (KD)
Conny Törnkrantz (SD)
Kent Lodesjö (S)
Ida Blomberg (SD)
Valter Titusson (S)
Deltagande:
Charlotte Leander, miljöchef
Suzanne Eckerström, sekreterare
Helena Hager Enert, avdelningschef Livsmedel o åldersbegränsade varor
Kenneth Kallin, avdelningschef Miljö- och hälsoskydd
Ola Öberg, avdelningschef Mark & Vatten
Anette Lindgren, miljöinspektör Livsm § 57
Malek Al Majdalani, miljöinspektör – tobakshandläggare § 57
Nina Pöyhönen, miljöinspektör Livsm § 57
Justering
Utses att justera:
Arne Silfvergren (S)
Justeringens plats:
Torsdag den 31 augusti 2023 - Digital justering
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.
Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund
Sammanträdesdatum: 2023-08-29
Datum då anslaget sätts upp: 2023-09-01
Datum då anslaget tas ner: 2023-09-22
Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv
Underskrift: Suzanne Eckerström
§53 Val av justerare
Direktionens beslut
Arne Silfvergren (S) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras torsdag den 31 augusti 2023.
§54 Godkännande av dagordning
Direktionens beslut
Dagordningen godkänns.
§55 Halvårsredovisning 2023
Direktionens beslut
Direktionen godkänner halvårsredovisningen för år 2023 som översändes till revisonen för granskning och till medlemskommunerna för kännedom.
Beskrivning av ärendet
Söderåsens miljöförbund har under första halvåret varit kraftigt påverkat av att Bjuvs kommun lämnat samarbetet och att det funnits stora förväntningar på att anpassningar och effektiviseringar av verksamheten genomförs. Samtidigt som dessa anpassningar skett har det funnits särskilt fokus på verksamhetsutveckling som både efterfrågas av kommunerna och är lagstyrd. De snabba förändringarna som krävs i och med att Bjuv med kort varsel lämnat förbundet gör dock att förbundet inte är i ekonomisk balans.
- Det finansiella målet, att förbundet ska ha ett överskott på 1,5 % av omsättningen, kommer sannolikt inte att uppnås. Prognostiserat resultat för helåret visar på ett negativt resultat på 2 300 tkr, en negativ budgetavvikelse på 2 873 tkr, från budgetmålet på +573 tkr.
- Den 1 januari 2023 började den nya livsmedelstaxan gälla vilket innebar efterhandsdebitering av all livsmedelskontroll. Efter ett halvårs efterdebitering är slutsatsen att det går lätt och smidigt för personalen med debitering och avgiftsbeslut som skickas ut strax efter utförd kontroll. Miljöförbundet har informerat om efterdebiteringen i flera nyhetsbrev som skickats ut till alla registrerade livsmedelsverksamheter. Dock är det inte alla som är glada över avgiften de får. Det är främst små företag som tycker att det är dyrt med kontrollen. Däremot får de i regel kontroll mer sällan med den nya riskklassningen och delbetalar inte längre varje år som tidigare. Avgiften debiteras endast det år kontroll sker.
- Från den 1 januari 2024 gäller en ny föreskrift om riskklassning för alla registrerade livsmedelsverksamheter. Riskklassningen är en ny framtagen modell från Livsmedelsverket som är obligatorisk att implementera. Alla verksamheter kommer att vara omklassade innan 2023 är slut.
- Den 1 januari 2023 började en ny föreskrift att gälla för dricksvatten. Tidigare föreskrift upphörde att gälla. Den nya föreskriften bygger på ett europeiskt dricksvattendirektiv som alla medlemsländer måste implementera i sin nationella lagstiftning. Med den nya föreskriften skedde en förenkling för små vattenverk genom att ta bort krav för faroanalys och minska antalet dricksvattenprov som ska utföras.
En viss del av gränsvärdena har förändrats och även påverkat undersökningsfrekvenser med både färre men även vissa parametrar med fler provtagningar. För större vattenverk ställs högre krav på övervakning av vissa parametrar och krav på undersökning av vattnet och driftkontroll. Livsmedelsgruppen ligger efter i dricksvattenkontrollen enligt planen och kommer att utföra kontrollen främst under andra halvåret av 2023. - Året började med kontroll av kommunala och privata tillagningskök. Kontrollen fokuserade på verksamhetens lokaler och underhåll samt matsvinn med tanke på hygien, hantering och vilka faror och risker som finns med matsvinn och att spara viss mat. Matsvinn är en stor samhällsfråga och det har nyligen även kommit en vägledning om matsvinn från Livsmedelsverket som verksamheter kan ta del av. Tillagningsköken klarade kontrollen över lag bra.
- Under 2023 har en representant från miljöförbundet varit delaktig i det operativa brottsförebyggande rådet i Örkelljunga då miljöförbundets arbete har ingått som en del i aktivitetsplanerna för ANDT som ska utföras under 2023. Det miljöförbundet ska bidra med är informationsblad till föräldrar och vuxna för att ge dem kunskap om vart man ska vända sig med klagomål om ålderbegränsade varor.
- Under det första halvåret av 2023 har tillsyn gällande åldersbegränsade varor ute i verksamheterna utförts i alla fyra kommuner. 26 av 41 verksamheter har fått kontroll. Under 2022 delades en egenkontrollpärm ut till verksamheter för att lättare kunna ha kontroll över sina papper. Hittills under 2023 vid kontroll har miljöförbundet noterat att verksamheterna använder pärmen vilket underlättar för både verksamheten och vår tillsyn.
- Våren 2023 har projektet Fastighetsägarens egenkontroll genomförts i Örkelljunga kommun. Tillsynen av hyresfastigheterna har visat att det generellt råder ett gott boendeklimat och att hyresgästerna över lag var nöjda med sin boendesituation och hyresvärd. Vi hittade dock undantag där förhållandena var riktigt dåliga, så som stora fukt- och mögelfläckar i sovrum och badrum, samt brist på varmvatten. Genom vår tillsyn och kravställning på åtgärder, har dessa allvarliga brister nu blivit åtgärdade.
- Vid revision med fastighetsägarna fick ansvariga redogöra för hur egenkontrollen fungerar, bland annat hur skötsel och underhåll utförs. I vissa fall saknades dokumentation för utförda åtgärder och uppföljning. Under revisionerna noterade vi även att flera fastighetsägare inte hade gjort någon radonmätning, då de felaktigt trodde att detta inte behövdes. Efter att tagit del av våra upplysningar om cancerrisk kopplat till radon, har samtliga fastighetsägare bokat in radonmätningar till hösten.
- Tillsynen inom miljöskydd har i år haft fokus på dagvatten och att kontrollera att deras tillstånd för verksamheten motsvarar den verksamhet som de bedriver idag. När det gäller dagvatten så är erfarenheten hittills att verksamhetsutövarna har ganska liten kontroll på sitt dagvatten. Det finns alltså en relativt stor förbättringspotential.
- Tillsyn på mindre lantbruksföretag har påbörjats och verksamheterna visade sig ha ett relativt stort tillsynsbehov. Vanliga brister har varit avsaknad av transportdokument för tex gödseltransporter och bekämpningsmedel. Blanketter för detta har delats ut vid tillsyn med en förhoppning om att de gör rätt fortsättningsvis.
- Lantbruksverksamheterna i stort som har besökts under året har i huvudsak skött sig bra, det som sticker ut är bristande kvalitet på dokumentation.
- En annan återkommande brist är avfallsrapporteringen till Naturvårdsverket där ett förvånat stort antal lantbrukare har dålig kännedom om gällande regelverk. Här har vi en insats att göra. Antalet klagomål har legat på en fortsatt låg nivå. Vi ser också att lantbrukarna blivit mycket bättre på att fylla i sprutjournalen vilket varit en brist tidigare.
- Arbetet med avloppsansökningar har fortgått kontinuerligt och tagit i anspråk en stor del av personalresurserna inom avloppsgruppen. För hela år 2023 beräknade vi att miljöförbundet skulle få in 90 avloppsansökningar samt anmälningar, vi har hittills fått in 81stycken. Därmed har vi under första halvåret 2023 nästan uppnått vårt mål och vi beräknar att vi kommer få in fler ansökningar och anmälningar under 2023 än vad som beräknades i början av året. Handläggningen för ärendena har tagit längre tid än normalt då vi förlorade en heltidstjänst i mars. Dessa ärenden har hög prioritet och vi lägger största delen av gruppens personalresurser på dessa.
- Tillsyn på små avlopp 2023 påbörjades enligt plan under våren. Fokus för tillsynen lades på områden i och kring Toarps vattenskyddsområde. Totalt skapades 215 tillsynsärenden då vattenskyddsområdet berörde ett stort område med många fastigheter. Målet för 2023 är att utföra tillsyn på totalt 200 små avlopp. Av de ärenden som skapats har hittills 44 ärenden fått ett förbud eller avslutats. Vi ser det inte som helt omöjligt att uppnå målet innan året är slut men bedömer det som sannolikt att inte alla ärenden hinner bli avklarade då de inkommande ärendena prioriteras.
- När det gäller förorenade områden har samtliga kommuner tidigare fått föreläggande att undersöka nedlagda deponier enligt MIFO fas 2. Flera av dessa undersökningar har blivit färdigställda och redovisade. Vi har också utifrån undersökningarna kunnat klassa om några deponier till riskklass 3, vilket innebär att risken är måttlig och objekten inte längre är prioriterade.
- Energi- och klimatrådgivningen har under det första halvåret 2023 fokuserat på inkommande rådgivningsärenden. Under januari – mars var söktrycket fortsatt högt och många önskade besök. Under andra kvartalet märktes en nedgång av antalet samtal i hela södra Sverige.
- Solceller och värmepumpar är fortfarande de största frågorna. I juli började det komma in frågor om det nya bidraget för eluppvärmda hus. Bidraget kan användas för att effektivisera eller byta uppvärmning samt att göra klimatförbättrande åtgärder.
- Energimyndighetens insatsprojekt, Hela Sverige laddar och Resurseffektiva byggnader, löper vidare under 2023 och EKR på Söderåsens miljöförbund är på god väg att uppnå målen. Insatsprojekt innebär riktade insatser mot målgrupperna inom områdena, men även insatser för att höja kompetensen inom energi- och klimatrådgivningen.
- Efterdebiteringen är i gång gällande livsmedelstillsyn. Fakturaunderlag skapas nu utifrån tidsposter och arbetet flyter på bra.
- Förbundet har fått en ny hemsida, med bland annat möjlighet för politikerna att på ett säkert sätt hämta sina handlingar inför möten. Sedan lanseringen 1 mars så har hemsidan besökts drygt 4 500 gånger.
- Ett verktyg för digital justering av protokoll har införskaffats.
- Arbetet med framtagande av e-tjänster fortgår.
Sammanfattningsvis har miljöförbundet varit starkt utmanad av det korta varslet varmed övriga medlemskommuner kom överens med Bjuv att Bjuv skulle lämna förbundet. Detta har inneburit stor volymmässig förändring av redan planerad och resurssatt verksamhet. Denna obalans ger effekt på det ekonomiska resultatet och verksamheten kan inte följa budget utan riskerar ett negativt årsresultat.
Förväntad utveckling
Medlemskommuns utträde ur förbundet
Den 5 december 2022 fick miljöförbundet beskedet att övriga medlemskommuner var överens med Bjuv om att Bjuv lämnar miljöförbundet den 31 december 2023.
Någon ekonomisk uppgörelse mellan Bjuv och övriga medlemskommuner har ännu inte slutförts. Detta gör att förbundets ekonomiska förutsättningar i den delen är oklara.
Samtidigt innebär förändringen att underlaget för en fjärdedel av förbundets uppdrag och omsättning försvann och OH-kostnader ska fördelas på ett mindre underlag. Miljöförbundet behöver vidta åtgärder genom att öka intäkterna och/eller minska kostnaderna för att fortsatt kunna tillmötesgå kommunernas önskemål, leverera rättssäker myndighetsutövning och ha en ekonomi i balans.
Direktionen har under våren 2023 tagit beslut om handlingsplan för att få en ekonomi i balans. Detta som åtgärd för att hantera de ekonomiska konsekvenser som Bjuvs utträde ur förbundet gav upphov till, då invånarunderlaget krymper och med detta, underlaget för intäkter.
Beslutet innebär att förbundet ska öka sin tillsyn som kan avgiftsfinansieras och minska myndighetsutövning som finansieras av skattemedel och på det sättet öka sina intäkter, detta i stället för kompensation i form av högre taxor och medlemsbidrag.
Besparingarna riskerar att innebära kraftigt minskad tid till viss myndighetsutövning och service. Detta bedöms kunna leda till:
- att myndigheten är mindre tillgänglig för företag och privatpersoner
- minskade möjligheter att medverka i företagslots
- lägre NKI
- reducerad möjlighet till samverkan och brottsförebyggande arbete
- begränsad möjlighet att svara på bygglovs- och planremisser
- begränsad skattefinansierad tillsyn och längre handläggningstider
- reducera möjligheten till utveckling
Underlag
Tjänsteutlåtande daterat 2023-08-18
Ärendegång
Torbjörn Ekelund (L) yrkar på bifall till beslutet.
Bilaga
Halvårsredovisning 2023
Expediering
Beslutet skickas till Revisionen och Medlemskommunerna
§56 Datum för Direktionens beredning och sammanträden 2024
Direktionens beslut
Direktionen beslutar i enlighet med beredningens förslag.
Ärendebeskrivning
Föreligger förslag från beredningen till sammanträdesdatum under 2024. Både beredning och direktionsmöten börjar kl 08.30.
Beredning
23 januari kl 08.30
12 mars * kl 08.30
23 april kl 08.30
28 maj kl 08.30
19 augusti kl 08.30
10 september * kl 08.30
22 oktober kl 08.30
26 november kl 08.30
*utökad beredning
Direktion
6 februari kl 08.30
27 mars kl 08.30
14 maj kl 08.30
11 juni kl 08.30
27 augusti kl 08.30
24 september kl 08.30
5 november kl 08.30
10 december kl 08.30
§57 Information från förvaltningen
Direktionens beslut
Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
- Information om ersättningsanspråk – medlemskommunerna (CL)
- Information om arbetet med planering av organisationen samt lokalutredning (CL)
- Information om länsstyrelsens granskning av tobakstillsynen (HHE)
- Redovisning av kontrollköp av åldersbegränsade varor (AL och MAM)
- Redovisning av tillsyn av rökfria miljöer – allmänna platser (HHE)
- Information om NKI-läget (CL)
- Information om processen kring bergtäkterna i Stidsvig (OÖ)
- Information om status på skrotbilsärende – Sågen 11, Perstorps kommun (KKA)
- Perstorps dricksvatten.
§58 Redovisning av delegationsbeslut 2023-05-30 – 2023-08-17
Direktionens beslut
Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2023-05-30 2023-08-17
Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen har meddelats direktionens ledamöter och ersättare i samband med kallelsen.
Ärendebeskrivning
Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet
och fatta beslut.
§59 Meddelanden 2023-05-30 – 2023-08-17
Direktionens beslut
Informationen noteras och läggs till handlingarna.
§60 Övrigt
Ordförande informerade om att medlemskommunerna håller på att ta fram en ny förbundsordning.
Ordförande informerade även om att datum för nästa beredning är den 12 september, kl 9.00, det är då en utökad beredning med alla fyra kommuner representerade. (En ledamot från varje kommun).
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 10 oktober 2023