Gå till innehåll

Bostadsmiljö

Söderåsens miljöförbund arbetar med hälsoskydd vilket innebär att vi arbetar med att förebygga och undanröja olägenheter för människors hälsa och miljön. Med olägenhet menas störningar som kan vara skadliga för människors hälsa och som inte är tillfälliga. Vi tar emot och utreder klagomål, som kan gälla allt från vedeldning till buller, i syfte att undanröja olägenheten.

Vem har ansvar för miljön i din bostad?

Fastighetsägaren har ansvar att förebygga och upptäcka brister i bostaden innan de orsakar hälsoproblem för dig som bor där. Det kan handla om att kontrollera ventilationen eller åtgärda fuktskador.

Du som boende har ansvar för att sköta om din bostad, till exempel göra rent luftventiler och torka upp spillt vatten. Om du upptäcker ett problem i din bostad, till exempel skadedjur, en vattenläcka eller stopp i avloppet, är det viktigt att du direkt kontaktar din fastighetsägare så att problemet kan åtgärdas.

Viktigt att tänka på

Kontakta i första hand den som ger upphov till störningen och även din hyresvärd eller bostadsrättsförening om störningen kvarstår trots kontakt med den som ger upphov till störningen.

Dessa parter behöver i sin tur få rimlig tid på sig att vidta åtgärder.

Söderåsens miljöförbund handlägger inte grannfejder.

Tänk på att du inte kan vara anonym i ett ärende om du lämnat dina uppgifter vid klagomålsanmälan. Du kan självklart lämna en anonym klagomålsanmälan men tänk då på att miljöförbundet inte har möjlighet att återkoppla till dig. Detta innebär att ärendet i regel inte kan drivas vidare då det saknas en motpart.

Se även

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 juni 2024