Gå till innehåll

Handläggning och god service

För oss på Söderåsens miljöförbund är det viktigt att ge god service. Vi ska vara smidiga och enkla att ha att göra med och mötet med oss ska vara positivt. Ärenden ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.

Alla myndigheter har krav på sig att uppfylla vissa grundläggande skyldigheter kring service. Du ska få svar eller återkoppling på dina frågor eller ärenden inom rimlig tid. Därför finns olika mål för hur snabbt man ska svara eller hur lång tid en handläggning av olika ärenden får ta. Detta styr vad som ska prioriteras.

Här vill vi ge fakta om vår handläggning, hur vi prioriterar och vilka förväntningar man kan ha på oss.

Vi talar också om hur du kan komma i kontakt med oss så att du kan välja den kontaktväg som är bäst för dig.

Ibland är det en annan myndighet eller organisation som du bör kontakta

Ibland är vi på Söderåsens miljöförbund inte rätt myndighet att kontakta. Det kan vara så att din fråga eller ditt ärende behöver gå till

  • Länsstyrelsen,
  • Byggförvaltingen,
  • Skyddsjägaren,
  • Räddningstjänsten,
  • Socialtjänsten,
  • Polisen,
  • någon annan myndighet eller organisation
  • eller hanteras civilrättsligt

Vi tagit fram några exempel för att det ska vara lättare för dig att hitta till rätt myndighet eller organisation och kontakta dem. Miljöförbundet vidareförmedlar inte andrahandsinformation.

Tänk också på att din egen fastighet är ditt eget ansvar. Om det uppstår problem i en fastighet som du själv äger ska du kontakta ditt försäkringsbolag. Det är du som fastighetsägare som har ansvar för att förebygga och åtgärda eventuella problem.

Din kommun

  • Inledande schaktning för nyetablering av industrimark (Byggnadskontoret).
  • Nedskräpad tomt (Byggnadskontoret).
  • Nedskräpning i naturen. (Vissa kommuner har särksilda webbtjänster de vill att du använder).
  • Klagomål på nedskräpning på allmän plats.
  • Invasiva växter på kommunal mark (Tekniska kontoret, de ska ha en plan för hur de ska hantera detta).
  • Barn som far illa i hemmet (Socialförvaltningen).

Länsstyrelsen

  • Bortledning av vatten, till exempel dikning eller damm.
  • Anmälan om djur som far illa.
  • Klagomål på skällande hundar, det vill säga hundar som skäller så pass mycket att det är en olägenhet eller att hundarna far illa.
  • Vilsekomna kor på vägen.
  • Fladdermöss bygger bo inne i bostad.

Ärenden som drivs civilrättsligt

  • Översvämning från vatten som kommer från grannens mark.
  • Sprickor på fasad i samband med sprängningar från en täkt.
  • Dricksvattenbrunnar som sinar som den blivit drabbad sätter i samband med sprängningar från en täkt.

Polisen

  • Klagomål på hotfullt beteende från granne.
  • Klagomål på grannar som bråkar.
  • Klagomål på att grannen har klippt din häck utan lov.

Ditt renhållningsbolag (NÅRAB/LSR)

  • Utebliven slamtömning.
  • Frågor angående fakturor för hämtning av sopor eller olika abonnemang.

Vägsamfälligheten

  • Klagomål om dammande grusvägar på enskild väg.
  • Klagomål på tunga transporter på enskilda vägar.

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA)

Skånes Herpetologiska förening (SkHF)

Någon myndighet behöver normalt inte kontaktas

  • Dött vilt i naturen (ej vildsvin), typ älg, rådjur det vill säga klövbärande djur (kronans vilt) låt djuren ligga kvar. Ligger de olämpligt kan man flytta dem längre ut i skogen.

Komma i kontakt med oss och vår tillgänglighet

Vill du komma i kontakt med oss finns möjlighet att ringa, skriva brev, skicka e-post eller besöka receptionen. För att besöka eller ha telefonkontakt med en handläggare behöver du boka en tid för detta. Du har rätt att vara anonym i din kontakt med oss.

Vår reception är öppen för besök vardagar, normalt mellan 08.00 – 15.00.
I receptionen kan du hämta blanketter, lämna handlingar eller få hjälp att boka telefontid med handläggare.

Kundtjänst och receptionen nås också på telefon på vardagar (0435 - 78 24 70), normalt mellan 08.00 – 15.00. Då kan vi hjälpa dig att få svar på allmänna frågor och få blanketter.

Det är inte möjligt att få direktkontakt med våra handläggare då de inte alltid finns tillgängliga på kontoret utan är på inspektioner eller bokade med handläggning som är planerad och måste utföras.

Det är enkelt och snabbt att nå våra handläggare genom att boka en telefontid med dem. Du når oss vanligtvis inom två arbetsdagar. Tänk över om vi är rätt myndighet för dig att kontakta.

Här kommer några exempel på vad för frågor som vilket område hanterar, så du vet hos vem du ska boka en telefontid.

Avlopp

Avloppsreningsverk, Dricksvatten privatperson, Enskilt avlopp, Fosforfälla/fosforfilter, Infiltration, Latrin, Ledningsnät, Minireningsverk, Septiktank, Trekammarbrunn

Hälsoskydd

Badplats, Bassängbad, Bed & Breakfast, Buller, Camping, Eldning detaljplanerat område, Eldning inomhus, privatpersoner, Frisör, Fotvård, Fukt, Förskolor, Hotell, Hudvård, Inomhusmiljö, Klagomål bostäder, Kroppsvård, Mögel, Piercing, Radon, Rökfria miljöer, Rökfria skolgårdar, Skolor, Skönhetsvård, Solarium, Störande ljud från granne, Tatuering, Ventilation

Miljö - Industri

Bensinstation, Biltvätt, Bilvård, Buller vägar/järnvägar och industrier, Cistern, Fordonsverkstad, Förorenade områden, Grafisk industri, Industritillsyn, Kemisk industri, Massor, Mekanisk verkstad, Miljötillsyn industrier, Motorbanor, Olyckor/incidenter, PCB, Pannor, Skjutbana, Strandskydd, Sågverk, Tandläkare, Tryckeri, Träindustri, Vindkraft, Värmeverk, Åkeri

Miljö - Lantbruk

Cistern, Djurhållning, Döda djur, Golfbana, Gödsel, Hantering av massor, Häst, Hästgård, Jordbruk, Lantbruk, Lantbruksdjur, Olycka, Slamspridning, Täkter, Växthus, Växtskyddsmedel

Livsmedel

Bageri, Bed and Breakfast livsmedel, Catering, Dricksvatten, Gatukök, Import, Klagomål livsmedel/mat, Konditori, Köldmedia, Livsmedel, Livsmedelsbutik, Matförgiftning, Mathantering, Pizzeria, Restaurang, Starta livsmedelsverksamhet, Café, Rökfria serveringar, Skadedjur livsmedelsverksamhet

Renhållning

Avfallsdispenser, Uppehåll i avfallshämtning, Gemensamma sopkärl, Eget omhändertagande latrin, slambrunn eller fosforfilter, Kompostering av matavfall, Nedskräpning på allmänna platser

Övrigt

Hittar du inte området som du vill fråga om går det bra att ringa vår kundtjänst/reception så får du hjälp att komma i kontakt mer rätt person.

Oftast träffar du som kommer i kontakt med Miljöförbundet våra handläggare om de är ute på inspektion och gör tillsyn eller kontroll hos dig. Då är det oftast miljöförbundet som har tagit kontakt eller initiativ till mötet. Då har du direktkontakt med en handläggare.

Vill du själv ha ett möte går det bra att maila oss (info@smfo.se) dina uppgifter så kan vi ringa upp dig för att boka in ett besök. Det går också bra att ringa receptionen eller kundtjänst (0435 - 78 24 70), och ge besked om att du vill bli kontaktad för att boka ett möte med oss.

Du kan givetvis också själv boka en telefontid och där lyfta fråga fram om du vill ha ett möte på miljöförbundets kontor.

Du har rätt att vara anonym i din kontakt med oss om du till exempel vill begära ut en handling. Då får du hjälp via vår reception.

Kundtjänst eller receptionen kan även hjälpa till med att besvara vissa frågor och i receptionen kan du även hämta blanketter.

Vill du lämna ett anonymt klagomål kan du göra det på vår hemsida eller ringa vår kundtjänst eller reception, så hjälper de dig att lägga in ditt klagomål i formuläret på hemsidan.

Det viktigt att ditt anonyma klagomål innehåller tillräckligt med fakta – vi behöver bra information för att kunna starta ett ärende och kunna handlägga det. Finns det brister startas inget ärende.

Tänk även på att vi inte ger dig någon återkoppling om du är anonym. Vill du veta hur det går i ärendet måste du själv höra av dig.

Samtidigt tar det tid att utreda klagomål, du bör därför vänta minst en till två månader innan du kontaktar oss igen. Under vissa perioder får vi in många ärenden och då kan det ta längre tid.

Vill du ta del av allmänna handlingar har vi skyldighet att lämna ut dem så snart som möjligt. Men innan vi lämnar ut en handling måste vi göra en sekretessprövning. Vårt mål är att skicka begärda handlingar samma dag eller dagarna efter. Vid stora volymer kan det ibland ta längre tid att plocka fram allt underlag. Då informerar vi om detta och skickar materialet succesivt så snabbt som möjligt.

Önskar du få ut papperskopior kan vi komma att ta betalt enligt vår taxa.

Om du ringer till kundtjänst/receptionen och lämnar ett meddelande återkopplar vi normalt inom 2-5 arbetsdagar. Är din fråga eller ditt ärende brådskande, behöver du berätta varför du anser det. Vi behöver bra information, annars kan vi inte ge din fråga förtur framför andra frågor eller ärenden som vi redan utreder eller handlägger.

Vi avgör om din fråga/ärenden är akut, baserat på den information som du uppger. Har du inte lämnat fakta som påvisar att din fråga är akut, återkopplar vi inom 2-5 arbetsdagar.

Se vilka typer av ärenden som vi anser vara prioriterade under "Mål för handläggninstider - Brådskande eller akuta ärenden"

E-post (till info@smfo.se) besvaras vanligtvis inom 2-5 arbetsdagar. Samma svarstid har vi om du ringer till kundtjänst och lämnar ett meddelande.

Är din fråga eller ditt ärende brådskande, behöver du berätta varför du anser det. Vi behöver bra information, annars kan vi inte ge din fråga förtur framför andra frågor eller ärenden som vi redan utreder eller handlägger.

Vi avgör om din fråga/ärenden är akut, baserat på den information som du uppger. Har du inte lämnat fakta som påvisar att din fråga är akut, återkopplar vi inom 2-5 arbetsdagar.

Se vilka typer av ärenden som vi anser vara prioriterade under "Mål för handläggninstider - Brådskande eller akuta ärenden"

Vi prioriterar alltid brådskande eller akuta ärenden! Lämna ett meddelande i kundtjänst/reception eller skicka ett mail till oss (info@smfo.se).

Du måste berätta varför du anser att din fråga eller ditt ärende är brådskande!

Tänk på att vi behöver mycket fakta, för att kunna ge din fråga förtur framför andra frågor eller ärenden som vi redan utreder eller handlägger. Vi avgör om din fråga/ärenden är akut, baserat på den information som du uppger. Har du inte lämnat fakta som påvisar att din fråga är akut, återkopplar vi enligt våra rutiner och mål för vår handläggning, normalt inom en vecka.

Om du vill vara anonym är det ännu viktigare att den informationen som du lämnar är gedigen, då vi inte kan kontakta dig för frågor. Vi behöver ett bra underlag för att vi ska kunna utreda, annars startar vi inget ärende.

Exempel på ärenden som vi anser vara akuta och som vi vanligtvis försöker åka ut på direkt

När det gäller klagomål eller tillsynstips om pågående eldning av avfall eller oljeutsläpp vill vi gärna komma ut så fort som möjligt. Vi behöver ta reda på så mycket information som möjligt för att kunna göra en bedömning hur brådskande eller miljöfarligt det är
Följande information behöver vi när det gäller eldning

  • adress,
  • byggnad (villa, gård på landet),
  • vad som eldas,
  • hur mycket,
  • hur länge har det pågått och
  • vilken färg röken har.

Följande information behöver vi gällande oljeutsläpp

  • adress,
  • fordon eller tank,
  • vad är det som läcker,
  • kemikalie/ämne som släppts ut,
  • hur mycket,
  • har räddningstjänsten kontaktats,
  • finns en brandrisk och
  • finns absorb (absorberingsmedel för vätskor) för att suga upp utsläppet.

Exempel på frågor som vi anser inte vara akuta

  • Nedskräpning i naturen.
  • Klagomål på nedskräpning på allmän plats.
  • Klagomål på gödsellukt.
  • Klagomål på lukt och råttor från annans kompost.
  • Tillfälliga bullerstörningar från verksamheter, tex asfaltering av verksamhetsområde på en industri.
  • Bullerstörning i trädgård.
  • Vedeldning utan konstaterade hälsoproblem.
  • Skadedjursproblem utomhus.
  • Rökfria miljöer vid entréer och kollektivtrafik.

Livsmedelslarm från EU ska normalt hanteras inom 48 timmar från att det inkommer till det att återrapportering ska ske till Livsmedelsverket och EU. Blir du kontaktad av oss på grund av ett larm, måste du ha system för hur du meddelar dina kunder ett eventuellt återkallande, du ska kunna visa upp spårbarhet ett steg framåt och ett steg bakåt för den larmade produkten. Det är även viktigt att du agerar snabbt och återkommer med information till miljöförbundet inom utsatt tid, vanligtvis 24 timmar.

Vi ska normalt skicka ut inspektionsrapport inom två veckor från att vi var på inspektion. Under vissa perioder har vi mer att göra och då kan det ta längre tid. Om du vill komplettera med handlingar i ärendet efter att inspektionen skett behöver du göra det skyndsamt.

En registrering av livsmedelsverksamhet ska ske minst två veckor innan man planerar att starta verksamheten. Miljöförbundets handläggningstid för en registrering är två veckor. Om inte registreringsbeviset är utskickat inom två veckor får verksamheten ändå starta.

En första bekräftelse skickas till dig som fastighetsägaren inom två veckor efter att ansökan om nytt avlopp lämnats in. Den efterföljande handläggningen kan variera, mycket beroende på att vi tidvis får in många ansökningar vid samma tillfälle.

Handläggningen kan även dra ut på tiden på grund av att ärendet inte är komplett och att handlingar inte skickas in av den sökande inom utsatt tid. Då kan vi blir vi tvungna att förelägga dig att inkomma med kompletteringar. I de fall där du, trots våra ansträngningar, inte inkommer med kompletteringar avvisas ansökan.

Om påträffad förorening bedöms vara brådskande eller akut kommer vi att prioritera ärendet. Det är viktigt att en påträffad förorening meddelas snabbt för att vi ska kunna avgöra om föroreningen kräver omedelbara åtgärder eller inte. Vi bedömer om ärendet är brådskande baserat på den information som du uppger.

I det fall att ärendet inte bedöms vara brådskande är vår målsättning att inom fyra veckor efter att informationen lämnats in återkomma med vår bedömning. Om uppgifter saknas kommer vi ställa följdfrågor och begära in kompletteringar. Beroende på ärendets karaktär och omfattning ställer vi krav på undersökning eller krav på att vidta andra åtgärder.

Vårt mål är att fatta beslut inom sex veckor avseende ansökningar eller anmälningar för utbildningslokaler, fritidshem, djur inom detaljplan, bassängbad, solarium eller yrkesmässig hygienisk verksamhet.

Det är viktigt att du skickar med tillräckligt mycket information då vi har vi sex veckor på oss att handlägga ärendet. I annat fall behöver vi ställa följdfrågor och begära in kompletteringar, vilket drar ut på tiden. Har vi inte tillräckligt med uppgifter och möjlighet att fatta beslut inom sex veckor har vi rätt att förbjuda verksamheten tills handläggningen är klar. Samtidigt har du rätt att starta din verksamhet efter sex veckor om vi inte fattat beslut. Du kommer då att få beslut och krav på din verksamhet i efterhand som du måste anpassa dig till. Det är en risk du själv tar ansvar för.

Vårt mål är att fatta beslut inom sex veckor avseende ansökningar eller anmälningar för anmälningspliktig djurhållning, kemisk bekämpning inom vattenskyddsområde, kemisk bekämpning av invasiva arter samt anmälningspliktig miljöfarlig verksamhet (industrier).

Det är viktigt att du skickar med tillräckligt mycket information då vi har vi sex veckor på oss att handlägga ärendet. I annat fall behöver vi ställa följdfrågor och begära in kompletteringar, vilket drar ut på tiden. Har vi inte tillräckligt med uppgifter och möjlighet att fatta beslut inom sex veckor har vi rätt att förbjuda verksamheten tills handläggningen är klar. Samtidigt har du rätt att starta din verksamhet efter sex veckor om vi inte fattat beslut. Du kommer då att få beslut och krav på din verksamhet i efterhand som du måste anpassa dig till. Det är en risk du själv tar ansvar för.

Vårt mål är att fatta beslut inom sex veckor från att anmälan om avhjälpandeåtgärd har skickats in. Det är viktigt att du skickar med tillräckligt mycket information då vi har sex veckor på oss att handlägga ärendet. I annat fall behöver vi ställa följdfrågor och begära in kompletteringar, vilket drar ut på tiden. Har vi inte tillräckligt med uppgifter och möjlighet att fatta beslut inom sex veckor har vi rätt att förbjuda åtgärden tills handläggningen är klar. Samtidigt har du rätt att genomföra åtgärderna efter sex veckor om vi inte fattat beslut. Du kommer då att få beslut och krav på dina åtgärder i efterhand som du måste anpassa dig till. Det är en risk du själv tar ansvar för.

Om du vill vara anonym är det viktigt att ditt klagomål är tillräckligt informativ för att vi ska kunna handlägga det annars startar vi inget ärende.

Tänk på att det tar tid att utreda klagomål, du bör därför vänta minst en till två månader innan du kontaktar oss igen. Under vissa perioder får vi in många ärenden och då kan det ta längre tid.

Då du är anonym, kan vi inte ge dig någon återkoppling. Då måste du själv höra av dig för att få reda på hur det går i ärendet.

Hur lång tid som handläggningen tar, beror på vad saken gäller och att vi under vissa perioder får in många ärenden och då kan det ta längre tid, vanligtvis minst en till två månader.

När vi handlägger ärenden, där du som klagar har berättat vem du är, kommer vi att kontakta dig vid behov till exempel om vi behöver kompletterande uppgifter.

Vår målsättning är att ha granskat inskickade rapporter inom tre månader. Meddelande skickas ut till verksamhetsutövaren när rapporten behöver kompletteras eller är granskad.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 december 2024