Marknadsföring av tobak, elektroniska cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter
Söderåsens miljöförbund kommer framöver lägga fokus på att göra tillsyn avseende marknadsföring av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter. Bedömningen av marknadsföringen vid tillsyn kommer att vara restriktiv. Marknadsföring av tobak och tobaksfria nikotinprodukter ska inte vara ett normalt inslag i vardagen, barn och unga, samt de som inte brukar produkterna ska överhuvudtaget inte behöva se någon marknadsföring eller upplysta skåp och skärmar.
Regler för marknadsföring av tobaksvaror och e-cigaretter
- Huvudregel: Marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter är förbjuden.
- Undantag: Inne på fysiska försäljningsställen får marknadsföring ske, men den måste vara måttfull och får inte vara påträngande eller uppmanande.
- Begränsningar: Exponeringen av produkter ska begränsas och inte synas utifrån. Bildskärmar, ljusskyltar, ljussättning i skåp och dubbletter av kommersiella meddelanden är inte tillåtna.
T-shirt, keps och andra reklamprodukter anses vara uppsökande och ska inte bäras eller visas upp. - Kommersiella meddelanden: Får endast innehålla saklig information om produkten. Värdeomdömen och texter som ”New fresh white” är inte tillåtna.
- Bilder: Endast bilder på varan, dess förpackning eller varumärket är tillåtna, utan inslag som kan väcka känslomässiga associationer (t.ex. naturbilder).
Regler för marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter (vitt snus)
- Huvudregel: Särskild måttfullhet måste iakttas.
- Begränsningar: Marknadsföring får inte vara påträngande eller riktad mot unga under 25 år. Smaksättningar får endast nämnas om det är nödvändigt för produktinformationen. Bildskärmar, ljusskyltar, ljussättning i skåp och dubbletter av kommersiella meddelanden är inte tillåtna.
T-shirt, keps och andra reklamprodukter anses vara uppsökande och ska inte bäras eller visas upp. - Bilder: Ska endast visa produkten och inte väcka känslomässiga associationer.
Tillåten marknadsföring enligt miljöförbundet
- Neutral skyltning på försäljningsstället (t.ex. "Tobak", "E-cigaretter" eller ”Tobaksfria nikotinprodukter”).
- Restriktivt och neutralt uppvisande av produkterna.
- Neutralt utformade pris- och varulistor.
Allmänt om vad som avses utgöra marknadsföring
Detta definieras i 3 § marknadsföringslagen (2008:486) som ”reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare”. Marknadsföring innebär med andra ord en rad olika åtgärder för att främja försäljningen av en viss vara som till exempel var man placerar varan i butiken, hur man placerar varan i butiken, bilder, texter om varan och muntlig information om varan.
Regler avseende marknadsföring av tobaksvaror och e-cigaretter till konsumenter
Utgångspunkten i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter (fortsättningsvis LTLP) hittar man i 4 kap. 1 §. Enligt denna är marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter förbjuden. I 2 § finns ett undantag för marknadsföring inne på fysiska försäljningsställen så länge marknadsföringen inte är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk av tobak. Samma sak gäller för elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare enligt 3 och 4 §§. Det är viktigt att komma ihåg att även enbart visa upp produkterna i ett skåp eller liknande räknas som marknadsföring.
Marknadsföring av tobak ska så långt det är möjligt placeras så att den inte syns från utsidan av försäljningsstället.
Konsumentverket har i sina allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter (KOVFS 2024:2) uttalat att undantaget för kommersiella meddelanden inne på försäljningsställen bör tolkas restriktivt eftersom huvudregeln är att marknadsföring av tobaksvaror inte alls är tillåten.
Vad är tillåtet?
Det är tillåtet att ha information att tobaksvaror säljs, varu- och prislistor och andra kommersiella meddelanden som gör det möjligt för en konsument att skilja mellan olika tobaksvaror. Det kan även vara tillåtet att ha en återhållsam exponering av varumärken och reklamskyltar av måttfull karaktär, men det är en bedömning som får göras i varje enskilt fall. Dessa ska i sådana fall endast vara placerade på den plats på försäljningsstället där tobaksvarorna säljs, i annat fall anses den vara uppsökande.
Kommersiella meddelanden ska begränsas till relevanta fakta rörande tobaksvaran och dess egenskaper och de får inte utgöra ett dominerande inslag i miljön, eftersom sådan marknadsföring anses påträngande. Även om det enbart rör sig om små meddelanden kan många sådana tillsammans anses utgöra ett dominerande inslag.
Det är tillåtet att ha olika priser på en enstaka förpackning jämfört med flerpack men prisskillnaden bör inte framhållas i marknadsföringen genom till exempel uttryck som ”Köp fler, spara mer”. Man ska inte heller ange hur många kronor eller procent man sparar på att köpa flerpack. Det är inte heller tillåtet med så kallade säljfrämjande åtgärder så som rabatter, prissubventioner eller premier (proposition 2004/05:118 s. 59).
Det är viktigt att man ser till att enbart ha texter som ger saklig produktinformation som en konsument behöver för att skilja en vara från en annan. Värdeomdömen så som ”New fresh white”, ”Trust you taste”, ”Bra snus. Bra pris.” är inte saklig information som konsumenten behöver för att göra ett medvetet val.
När det gäller bilder bör dessa endast återge en enstaka vara och/eller dess förpackning samt varumärke eller annat jämförligt kännetecken. Bilder ska vara neutrala i sin utformning och får inte innehålla ovidkommande inslag så som skog, rök, solnedgång, som är ägnade att väcka associationer för konsumenten.
Domar
Dom från Kammarrätten rörande marknadsföring av tobaksvaror
I en dom från Kammarrätten i Sundsvall (målnummer 1229-20) skriver domstolen att ingen person som inte själv uppsöker ett försäljningsställe för tobaksvaror ska behöva utsättas för marknadsföring av sådana varor. Det är därför viktigt att man i förbutiker och vid kassor starkt begränsar marknadsföringen eftersom även andra kunder, däribland barn och ungdomar, än de som vill köpa tobaksvaror riskerar att exponeras för marknadsföringen.
Domstolen skriver även att eftersom undantaget för marknadsföring på försäljningsställen ska tolkas restriktivt är marknadsföring på bildskärmar och ljusskyltar otillåten. Därutöver bedömer domstolen att dubbletter av samma kommersiella meddelande inte fyller något informativt syfte för konsumenten och är därför inte tillåtna.
Dom från Kammarrätten rörande förvaring av snus på kassadisk
I en dom från Kammarrätten i Sundsvall (målnummer 349-21) skriver domstolen att butikens förvaring av snusdosor på och i anslutning till kassadisken utgör otillåten marknadsföring. Det är därför viktigt att man i butiker inte placerar snusdosor på eller i anslutning till kassadisken. Domstolen skriver att det är ett arrangemang som utgör ett kommersiellt meddelande som är påträngande och därmed otillåtet.
Vidare skriver domstolen att arrangemanget med snusdosor på kassadisken måste anses uppseendeväckande. Om det dessutom sker i en butik som lockar barn och unga ställs det högre krav på måttfull marknadsföring.
Regler avseende marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter
Till skillnad från marknadsföring av tobaksvaror och elektroniska cigaretter finns det ingen huvudregel att marknadsföring av produkterna är otillåten. I 9 § lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter (fortsättningsvis LTNP) står det följande:
”Vid marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.
Hänvisning till produktens smak får endast göras om det är motiverat av konsumentens behov av produktinformation.
Marknadsföringen får inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.”
Samma krav om att marknadsföringen inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk återkommer alltså i denna lagstiftning.
Enligt förarbetena till LTNP kan vad som sägs i förarbetena till LTLP om återhållsam exponering av varumärken med mera även tjäna som vägledning vid tillämpning av 9 § i LTNP (se proposition 2021/22:200 s. 266).
I förarbetena till lagen skriver man även om vad som kan anses vara särskild måttfullhet. Relevanta fakta om produkten och dess egenskaper är tillåten och de ska vara presenterade i så saklig form som möjligt och utan ovidkommande inslag. Marknadsföringen ska vara starkt återhållsam och inte medverka till att upprätthålla eller öka konsumtionen av produkterna eller bidra till att en positiv inställning till bruk av produkter som innehåller nikotin. Vad avser bilder ska dessa inskränkas till att visa varan.
Observera att detta kan ändras utifrån att det kan komma ny lagstiftning och nya domar.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 10 januari 2025