Information till föreningar som hanterar och säljer livsmedel
Söderåsens miljöförbund vill informera er föreningar och organisationer som har exempelvis kiosk, café eller annan försäljning av livsmedel att ni kan behöva anmäla er livsmedelsverksamhet.
Så här fungerar registrering av livsmedelsverksamhet
Syftet med att livsmedelsanläggningar ska registreras är att kontrollmyndigheten ska få kännedom om verksamheten så att myndigheten kan utföra offentlig kontroll.
Livsmedelsverksamhet avser hantering, lagring, transport och utsläpp av livsmedel på marknaden gratis, ideellt eller mot betalning.
Ansvaret för att anmäla sin livsmedelsverksamhet ligger på föreningen eller organisationen.
Registreringen är knuten till föreningen och platsen/lokalen.
För att omfattas av kravet om att vara registrerade behöver kriterierna organisation och kontinuitet vara uppfyllda.
Kriteriet kontinuitet handlar om att göra något återkommande eller med ett visst intervall. Det kan vara att man har en servering varje gång det är match eller att man är med återkommande vid olika marknader eller anordnar egna tillställningar, evenemang, söndagscafé, allsång med fika, lägerverksamhet o.s.v. Det kan även vara verksamheter som endast bedrivs säsongsvis.
Kriteriet organisation handlar om den tid ni lägger på förberedelse innan en servering, inköp, planering, hitta personal, baka, städa och servera livsmedel. Det är vanligt att verksamheter med mycket hantering samt hantering som innebär högrisk för konsumenterna har en mer omfattande organisation, men även enklare hantering kan innebära tillräcklig organisation för krav om registrering.
Det finns inga regler på att man får sälja/servera livsmedel ett visst antal gånger utan det är er kontinuitet och organisation som avgör om ni ska vara registrerade eller inte. Hör gärna av er till oss om ni vill diskutera om er verksamhet ska vara registrerad hos oss.
Om miljöförbundet bedömer att verksamheten som anmälts inte behövs registreras tas heller ingen avgift ut för detta arbete.
Hur går anmälan till?
För att anmäla er verksamheten behöver ni fylla i och skicka in två blanketter:
- Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet Länk till annan webbplats..
- Verksamhetsbeskrivning. Länk till annan webbplats.
För själva registreringen tar miljöförbundet ut en engångsavgift motsvarande 1526 kr (gäller 2024).
Varje livsmedelsanläggning betalar en fast grundavgift för övergripande planering och registerhållning motsvarande en timme för varje
påbörjat kalenderår. År 2024 ligger timavgiften på 1526 kronor.
Så här går kontrollen till
Som tumregel gäller att ju enklare och mindre verksamhet desto färre kontroller får man. Minsta kontrollfrekvensen är 1 besök på 5 år. Vanligtvis så rör det sig mellan 1 och 2 besök under en femårsperiod.
Vid kontroll så bedömer kontrollmyndigheten om verksamheten uppfyller lagstiftningens krav. Mer information finns på vår hemsida:
https://www.smfo.se/foretagare/livsmedel/livsmedelskontroll-och-avgifter Länk till annan webbplats.
Varje kommun har ansvar för att utföra livsmedelskontroll. Uppdraget med kontrollen är säkra livsmedel och att konsumenterna får korrekt information.
Utförd kontroll debiteras i efterhand. I kontrollen räknas förberedelse, kontrollbesöket och efterarbete. Uppföljande kontroll debiteras.
Oavsett om verksamheten är registrerad eller inte så ansvarar ni för att livsmedlen är säkra.
Livsmedelssanktionsavgift
Om en livsmedelsverksamhet har påbörjats utan att anmäla sig till kontrollmyndigheten är miljöförbundet skyldiga att besluta om och ta ut sanktionsavgift.
Om miljöförbundet får kännedom om en eventuell livsmedelsverksamhet som kan behöva vara registrerad kommer en utredning göras utifrån kriterierna organisation och kontinuitet.
Innan beslut fattas ges verksamheten möjlighet att yttra sig.
Miljöförbundet har beslutat att ta ut det lägsta beloppet på 5 000 kr till föreningar och mindre organisationer vid beslut om sanktionsavgift.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 november 2024