Nyhetsbrev ålderbegränsade varor november 2024
Söderåsens miljöförbund vill informera er verksamhet vad som är på gång inom försäljningstillsynen. Nyhetsbrevet skickas ut till alla verksamheter som är anmälda för försäljning av åldersbegränsade varor.
Projekt inom Marknadsföring
Söderåsens miljöförbund vill informera er verksamhet om kommande tillsyn 2025. Miljöförbundet kommer tillsammans med Nordvästra Skånes kommuner utföra ett projekt inom Marknadsföring. Söderåsens miljöförbund kommer lägga fokus på att göra tillsyn avseende marknadsföring av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter. Tillsammans med de andra kommuner i Nordvästra Skåne ska vi arbeta likvärdigt mot marknadsföring för att kunna hålla en enad syn och bedömning mot er företagare.
Kort information om hur marknadsföring inte ska presenteras:
- Marknadsföring får inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte fyllt 25 år.
- Påträngande eller uppsökande marknadsföring. Marknadsföringen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk, Det kan exempelvis handlat om presentation av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som till sin utformning kan anses vara ägnat att väcka särskild uppmärksamhet.
- Flera förpackningar vid marknadsföring. Det förekommer marknadsföring där ett stort antal fysiska förpackningar visas. Ett flertal förpackningar som tar upp en större del av markandsföringsutrymmet kan vara svårt för konsumenten att undvika eller värja sig från.
- Presentation av pris. Sådan presentation av pris för flerpack riskerar att påverka eller locka konsumenten till att köpa mer än vad denne annars haft för avsikt att göra, exempelvis “12 st – 479kr Ditt pris: 407kr”.
Så här bedömer miljöförbundet att marknadsföringen kan presenteras:
- En neutral skylt inne på försäljningsstället vid produkterna med texterna ”Tobak” eller ”Tobaksfria nikotinprodukter”.
- Ett neutralt uppvisande av produkterna. Här bör man dock vara restriktiv i hur man visar upp produkterna. Om man har dem på kassadisken eller butiksarrangemang som särskilt sätter fokus på produkterna kan detta anses vara påträngande eller uppsökande.
- Neutralt utformade varulistor, prislistor som kan kombineras med en neutral bild på självaste tobaksvaran eller den tobaksfria nikotinprodukten (ej på bildskärm). Text och textinformation får inte vara utformad på ett lockande eller förskönande sätt. Inga skarpa färger får användas som bakgrund eller för att markera pris.
- Ett enstaka, litet meddelande med till exempel en bild på varan. Dubbletter, upplysta skyltar eller bildskärmar uppfyller inte kraven i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter eller lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter. Det får inte heller förekomma texter som inte ger saklig information om produkten.
Att ha information att tobaksvaror säljs, varu- och prislistor och andra kommersiella meddelanden som gör det möjligt för en konsument att skilja mellan olika tobaksvaror. Det kan även vara tillåtet att ha en återhållsam exponering av varumärken och reklamskyltar av måttfull karaktär, men det är en bedömning som får göras i varje enskilt fall. Dessa ska i sådana fall endast vara placerade på den plats på försäljningsstället där tobaksvarorna säljs, i annat fall anses den vara uppsökande.
Lagstiftning och handläggning
Lagstiftningen som tillsynen utgår ifrån är lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter, lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter samt 3 § marknadsföringslagen (2008:486).
Miljöförbundet kommer under 2025 vid tillsyn kontrollera er marknadsföring, ni kommer därefter få möjlighet att frivilligt ta bort eventuell marknadsföring. Sker inte denna kommer miljöförbundet förelägga er vid vite.
Exempel bilder
Nedan finns exempel på marknadsföring som är tillåten och som inte är tillåtna.
Tillåtet
Neutralt utformade skyltar, beslysningen i kylarna ska dock släckas.
Ej tillåtet
Skärmarna visar flera olika kommersiella meddelanden av tobaksfritt snus.
Ej tillåtet
All marknadsföring som är belyst är att betrakta både som uppsökande och påträngande. Att lysa upp en skylt är inte nödvändigt för att reklambudskapet ska kunna uppfattas utan är endast till för att särskilt dra till sig konsumenternas uppmärksamhet.
Marknadsföring av produkter sker även på kassadisken som inte är tillåtet.
Vill du veta mer?
För mer information ring oss på 0435- 78 24 70 eller skicka ett mejl på info@smfo.se.
Contact us for more information in english
إتصل بنا لمزيد من المعلومات باللغة العربية
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 november 2024