Gå till innehåll

Direktionens protokoll 12 december 2024

Protokoll från direktionens sammanträde den 12 december 2024.

Söderåsens Miljöförbund, Storgatan 50 C, Klippan kl 08.30

Beslutande:

William Garpenholm (VF) vice ordf.

Agneta Sörensson (M)

Tonny Svensson (M)

Jan Zielinski (S)

Kerstin Gustafsson-Andersson (C)

Theresa Rosbäck (M) Ordf.

Kent Hamacek (VIP)

Arne Silfvergren (S)

Ej tjänstgörande:

Robert Larsson (KD)

Conny Törnkrantz (SD)

Kent Lodesjö (S)

Torbjörn Ekelund (L)

Valter Titusson (S)

Gunnar Edvardsson (KD)

Deltagande:

Charlotte Leander, miljöchef

Suzanne Eckerström, sekreterare

Helena Hager Enert, avd.chef Livsmedel o åldersbegr.varor & Hälsoskydd

Ola Öberg, avdelningschef Miljöskydd, Mark & Vatten

Daniel Vernersson, miljöinspektör § 90

Lars-Olof Strand, miljöinspektör §§ 89-90

Thom Andersson, miljöinspektör § 90

Utses att justera:

Tonny Svensson (M)

Justeringens plats:

Torsdag den 12 december kl 12.00 - Digital justering

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.

Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund

Sammanträdesdatum:

Datum då anslaget sätts upp:

Datum då anslaget tas ner:

Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv

Underskrift: Suzanne Eckerström

Direktionens beslut

Tonny Svensson (M) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras torsdag den 12 december 2024, kl 12.00, digital justering.

Direktionens beslut

Dagordningen godkänns med ett tillägg om ett extra ärende som kommer in som ny punkt nr 8.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att godkänna den ekonomiska uppföljningen för januari – november 2024 och lägga den till handlingarna.
Direktionen beslutar att översända redovisningen från förvaltningen till medlemskommunerna.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år fastställa mål och budget för nästkommande år samt flerårsbudget. Direktionen antog budget för år 2024 vid sitt sammanträde den 12 december 2023 § 84.

Prognos 2024

Intäkter i stort, större avvikelse

  • Minskade intäkter på 1 634 tkr.
  • Främst inom miljö- och hälsoskyddsområdet där vi ser att övergången till efterdebitering hittills har haft en negativ påverkan och där vi nu räknar ner prognosen för helåret. Även att förbundet besvarar remisser som endast kan skattefinansieras har en viss undanträngande effekt på intäktsprognosen samt några ärenden som tagit mycket resurser i anspråk som i stor utsträckning skattefinansieras.
  • Inom livsmedelsområdet har god efterlevnad hos många livsmedelsföretag, gjort att dessa omklassats vilket minskat förbundets intäkter.
  • Därtill ser sannolikt också förbundet en effekt av att vi har haft personalomsättning.

Kostnader i stort, större avvikelse

  • Minskade kostnader 1 087 tkr.
  • Det handlar främst om minskade personalkostnader.
  • Minskade utbildningskostnader och resekostnader
  • Finansiella poster (prognostiserade ökade ränteintäkter)

Det prognostiserade resultatet för helåret visar på ett negativt resultat, på - 512 tkr, vilket är en negativ budgetavvikelse med 546 tkr från budgetmålet på + 34 tkr.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-12-03

Expediering

Beslutet skickas till: Medlemskommunerna för kännedom

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att anta förslag till Verksamhetsplan 2025.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år besluta om en verksamhetsplan för miljöförbundets verksamhet. Verksamhetsplanen består av textdel samt en redovisning av fördelningen av timmar som planeras för tillsyn.

Verksamhetsplanen inklusive VP-dokumentet beskriver hur myndigheten förhåller sig till vad som regleras i lag samt har fokus på de nationella miljömålen, folkhälsomålen, livsmedelsmålen, nationella och regionala tillsynsprojekt samt medlemskommunernas behov av stöd. Planering sker utifrån en sammanvägning av identifierade behov, tillgängliga resurser och ekonomiska förutsättningar. Myndigheten har både åtaganden som kan avgiftsfinansieras helt eller delvis från kund och uppgifter som endast får skattefinansieras. Förbundet ska genomföra tillsynsuppdraget, och samtidigt förhålla sig till ett begränsat ekonomiskt utrymme och tillgängliga resurser.

Verksamhetsplanen inklusive VP-dokument redovisar tillgängliga resurser i timmar och hur dessa fördelas timme för timme mellan skattefinansierade- respektive avgiftsfinansierade uppdrag. Förbundets budget baseras på de redovisade timmarna för de avgiftsfinansierade uppdragen. Det är avgörande att förbundet uppnår sina verksamhetsmässiga mål i stort. Genomförandet av den planerade verksamheten och fördelningen mellan avgiftsfinansierad och skattefinansierad aktivitet påverkar det ekonomiska utfallet och möjligheten att följa budget och nå ett positivt resultat.

Det ekonomiska utfallet på intäktssidan återger i allt väsentligt uppnådd måluppfyllelse i den planerade myndighetsutövningen. För att kriteriet god ekonomisk hushållning ska nås krävs därutöver att förbundets ekonomiska mål är uppfyllda i stort.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-11-20

Bilaga

Verksamhetsplan 2025
VP-dokument (redovisning av timmar)

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att fastställa budget 2025 och flerårsplan.

Timavgiften för livsmedelskontroll fastställs till 1 526 och för övriga tillsynsområden till 1 236 kr för år 2025.

Beslutet översänds till medlemskommunerna för kännedom.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år fastställa mål och budget för nästkommande år samt flerårsbudget. Budget 2025 och flerårsbudgeten är baserad på budgetram 2025 samt flerårsbudget som fastställdes av Direktionen 2024-05-14, § 30.

Viktiga förutsättningar för att möjliggöra en budget i balans är den genomförda höjning av taxornas timavgifter från 1 april 2024 samt höjningen av medlemsbidraget från 1 januari 2025. Höjningen av taxornas timavgift betyder att förbundet uppfyller kraven i förbundsordningen § 11, att förbundet ska verka för att avgiftsnivån (timtaxan) för kontroll och tillsyn ska uppnå 100 procent kostnadstäckning.

Kommunfullmäktige i varje medlemskommun har fattat beslut om miljöförbundets taxor. Direktionen får för varje kalenderår (avgiftsår) besluta att höja timavgiften med den procentsats för Prisindex kommunal verksamhet (PKV) som är publicerad på SKR:s webbplats för oktober månad året före avgiftsåret. För år 2025 är prisindex 0,0% och taxornas timavgift kommer att vara oförändrad jämfört med år 2024.

På sikt kommer höjt medlemsbidrag innebära att miljöförbundet kan återgå eller förstärka myndighetsutövning som endast kan bekostas med skattemedel. Under år 2025 och sannolikt även under år 2026 kommer emellertid de ökade intäkterna i första hand att disponeras för att återställa det negativa resultatet från 2023 på 1,3 mkr och det prognostiserade underskottet under 2024 på ca 0,7 mkr. Krav är att återställning måste ske inom tre år.

Den budgeterade löneökningen under 2025 är på 3%. I budgetförslaget beräknas samtidigt en uppräkning av lönekostnaderna med 3 % på årsbasis, vilket är nödvändigt för att kunna hantera eventuell löneglidning.

Övergripande mål för 2025

  • Miljöförbundet skall verka för en hållbar utveckling, både i sin roll som stöd åt medlemskommunerna och i sin myndighetsroll
  • Tillsynen skall vara riskbaserad och främst vara förebyggande
  • Förbundet skall inom medlemskommunerna bedriva en effektiv, rättvis och rättssäker myndighetsutövning. Verksamheten skall kännetecknas av kunskap, tydlighet och ett gott bemötande.

Mål för personal 2025

  • Förbundet skall vara en arbetsplats där personalen trivs och känner stolthet över det vi presterar. Gemenskap, trygghet och arbetsglädje är grunden för ett gott arbete.
  • Alla medarbetare skall ges möjlighet till utveckling.

Finansiellt mål 2025

  • Avgifter (timtaxan) för kontroll och tillsyn ska uppnå full kostnadstäckning.
  • Överskottsmål på 1,5% av omsättningen

Budgetram 2025

  • Budgetram för 2025 beräknas på en omsättning av 24,4 mkr.
  • Ökad K-faktor med 0,0 % (beräknad PKV index 2025)
  • Medlemsbidrag 188 kr/invånare, minskat invånarantal med ca 25 personer
  • 0,0 % index taxeökning (1 236 kr/1 526 kr)

Under rådande förutsättningar kommer förbundet att kunna nå ett positivt budgetresultat på +1 459 tkr och överträffa sitt övergripande finansiella mål på 1,5 % överskott av omsättningen för år 2025 (+373 tkr).

Budgetram 2026

  • 3,0 % indexökning av medlemsbidrag, 194 kr/invånare, oförändrat
    invånarantal
  • 3,0 % index taxeökning (1 273 kr/1 572 kr)

Budgetram 2027

  • 2,9 % indexökning av medlemsbidrag, 199 kr/invånare, oförändrat
    invånarantal
  • 2,9 % index taxeökning (1 310 kr/1 617 kr)

För åren 2026 och 2027 beräknas miljöförbundet kunna överträffa sitt övergripande
finansiella mål på 1,5 % överskott av omsättningen. Resultatet förväntas preliminärt uppgå till +1 497 tkr för år 2026 och +1 514 tkr för år 2027.

Samtidigt kommer resultaten reduceras och landa i nivå med överskottsmålet när verksamheten enligt plan återtar och förstärker myndighetsutövningen som endast kan finansieras med skattemedel. Det kommer mest troligt att finnas ett visst utrymme att påbörja detta återtagande under år 2026 men senast under år 2027.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-11-20.

Bilaga

Budget 2025 och flerårsbudget

Expediering

Beslutet skickas till: Medlemskommunerna

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att godkänna risk- och sårbarhetsanalys för år 2025.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år besluta om internkontroll för miljöförbundets verksamhet. Inför beslut om intern kontroll ska som underlag finnas en aktuell risk- och sårbarhetsanalys. Arbetet med att revidera risk- och sårbarhetsanalysen har skett i dialog med fackliga representanter och skyddsombud i samverkan samt även varit föremål för avstämning på APT.

Risk- och sårbarhetsanalysen syftar till att identifiera och riskbedöma brister samt vara underlag för förbättringsarbete. Analysen är också ett stöd i att ta fram inriktningen på den interna kontrollen.

Under år 2024 har ett omfattande utvecklings- och kvalitetsarbete skett i förbundet, bland annat har många gamla ärenden avslutats, uppsikten på ställtid i handläggningen har systematiserats och dashboarden har ökat både transparensen och delaktigheten. Därutöver har kommunikationen och dialogen mellan miljöförbundet och medlemskommunerna utvecklats och stärkts.

Riskbedömning har därmed sjunkit inom många områden och bedöms nu vara låg eller som högst medel. Enda undantaget är att risken för hög personalomsättning. Den upplevda risken för hög personalomsättning bedöms dock inte vara meningsfull att granska inom ramen för den interna kontrollen, utan kommes åt bäst på andra sätt.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-12-01

Bilagor

Risk- och sårbarhetsanalys, bilaga 1

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att anta förslag till intern kontroll 2025.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år besluta om intern kontroll för miljöförbundets verksamhet. Som underlag, inför beslut om intern kontroll, finns en risk- och sårbarhetsanalys.

Risk- och sårbarhetsanalys har genomförts och förankrats i miljöförbundets förvaltning under hösten 2024.

Baserat på det underlag som finns föreslås följande risker för kontroll år 2025, varav några föreslås kvarstå från år 2024.

  • Risk att rutiner inte följs eller mallar inte används korrekt
  • Brist avseende rutiner kring överprövning
  • Våra intäkter reduceras om inte utförd tid faktureras

Under år 2025 föreslås också följande risker återkommer och kontrolleras

  • Risk att godkännande sker utan attesträtt
  • Risk att pengar betalas ut till fel mottagare
  • Risk att beställning och avrop sker av annan än utsedd person
  • Risk att avtal inte följs
  • Risk att representation sker utan stöd i reglementet

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-12-02

Bilagor

Förslag till intern kontroll, bilaga 1

Direktionens beslut

Söderåsens miljöförbund har tagit del av den ansökan om tillstånd för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet med bilagor som Svevia AB har lämnat in till mark- och miljödomstolen.

Miljöförbundet har inte funnit saklig grund för att avstyrka att tillstånd meddelas.
Söderåsens miljöförbund finner dock skäl för att nedan angivna aspekter bör regleras strikt i ett eventuellt tillstånd:

Direktionen beslutar att översända yttrande till Växjö Tingsrätt, Mark- och miljödomstolen.

Yttrande

Söderåsens miljöförbund tagit del av den ansökan om tillstånd för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet med bilagor som Svevia AB har lämnat in till mark- och miljödomstolen. Miljöförbundet har inte funnit saklig grund för att avstyrka att tillstånd meddelas.

Söderåsens miljöförbund finner dock skäl för att nedan angivna aspekter bör regleras strikt i ett eventuellt tillstånd:

Arbetstider

Den planerade bergtäkten ligger på landsbygden men med ett inte alltför långt avstånd till spridd bebyggelse i norr/nordost och inte alltför långt från samlad bebyggelse i tätorten Stidsvig söder om planerat verksamhetsområde. Mot denna bakgrund och med motiveringen att begränsa risken för olägenheter i omgivningen anser miljöförbundet det vara av vikt att ett tillstånd inte medger alltför vidlyftiga arbetstider utan att dessa åtminstone begränsas så att störningar minimeras under den tid av dygnet då man normalt räknar med att människor befinner sig i hemmet.

Borrning/Sprängning

Detta är moment som uppenbarligen ger störningar i omgivningen. Då den planerade täkten ligger i ganska nära anslutning till en redan befintlig bergtäkt (Bjärsgård 3:39) är det av stor vikt att det regleras att arbetena i dessa respektive täkter samordnas så att man inte har dessa moment samtidigt.

Sprängning

Detta är ett moment som definitivt ger upp till störningar i omgivningen. Mot denna bakgrund är det för miljöförbundet väsentligt att det regleras att tydlig information skall lämnas till de som kan bli berörda inför varje sprängning.

Vidare är det väsentligt att det regleras tydligt att effekterna av i omgivningen sprängning skall övervakas. Traditionellt regleras vibrationer vid bostäder i närområdet och även övervakning av dessa.

Buller

Sökanden har redovisat att en nödvändig åtgärd för att kunna innehålla riktvärdena för industribuller i omgivningen är att det anordnas bullervallar åtminstone på två sidor av verksamhetsområde. Då buller är en väsentlig faktor vad gäller störningar från den här typen av verksamheter är det för miljöförbundet av stor vikt att det tydligt regleras var dessa skall placeras, hur de utformas och när de skall vara färdigställda.

Asfalttillverkning

Enligt vad som redovisas i den tekniska beskrivningen till ansökan så kommer, vid behov, ett mobilt asfaltverk att ställas upp inom täktområdet för asfalttillverkning i kortare perioder. Asfaltverket kommer att placeras på hårdgjord yta inom bryt- eller verksamhetsområdet. Placeringen av asfaltverket kan komma att variera under tillståndstiden, beroende på hur det ser ut i täkten.

Söderåsens miljöförbund har vunnit erfarenheten från ett stationärt asfaltverk placerat relativt nära det tänkta täktområdet att asfalttillverkning kan ge upphov till påtaglig spridning av luktande ämnen i omgivningen. Miljöförbundets bedömning är att luktspridningen stundtals är av sådan dignitet att den orsakar olägenheter för människors hälsa i miljöbalkens mening. Miljöförbundets uppfattning är också, dels utifrån egna erfarenheter, dels på grund av erfarenheter vi tagit del av från en angränsande kommun, att spridning av luktande ämnen kan ske över relativt långa sträckor.

Mot denna bakgrund är det av stor vikt enligt miljöförbundets mening att det tydligt regleras att om asfalttillverkning skall komma till stånd på platsen skall försiktighetsåtgärder vidtas som innebär att spridning av luktande ämnen endast sker i högst begränsad omfattning

Mot bakgrund av vad som anförs ovan är miljöförbundet även tveksamt till att man godtar alltför vidlyftiga drifttider för asfalttillverkning. Dessa bör följa samma princip som anförts under arbetstider ovan.

Ytvatten/grundvatten

Vad som framkommer i de utredningar bolaget har bilagt ansökan så finns det begränsat med öppet ytvatten i området. Det finns ett mindre vattendrag och en skogsdiken, man har även identifierat några områden med myrmark och öppet vatten.

Vad som dock även har redovisats är att det i närområdet till planerat verksamhetsområde finns fuktigare marker med ytligare grundvatten.

Då utbrytning av planerat täktområde kommer att innebära en grundvattenavsäkning på grund av inläckage till täkten och genom denna en påverkan på vattenregimen i området är det enligt miljöförbundets mening av stor vikt att det noggrant regleras hur övervakning av påverkan på grundvattnet i omgivningen skall ske.

Detta inte bara mot bakgrund av de aktuella naturtyperna utan även mot bakgrund av att det finns ett antal enskilda vattentäkter i området runt det planerade verksamhetsområdet.

Dagvatten

Vid täktverksamheten kommer dels att samlas nederbördsvatten dels tillkomma inträngande grundvatten. I den tekniska beskrivningen anges att vatten som uppkommer inom täktens pumpgrop delvis kommer nyttjas inom täktverksamheten olika produktionsmoment så som dammbekämpning samt inom täktens tvättanläggning men även att vatten kommer pumpas till en eller flera sedimentationsdammar som har en oljeavskiljande funktion.
Sedimentationsanläggningen kommer enligt beskrivningen bestå i ett antal på varandra följande dammar med oljeavskiljande anordning mellan.

Det framgår varken av den tekniska beskrivningen eller av miljökonsekvensbeskrivningen hur den eller de oljeavskiljande anordningarna i anslutning till dammen/dammarna är avsedda att utformas. Det framgår inte om man anser att dammen/dammarna i sig har denna funktion inbyggd eller om man avser att installera någon form av traditionell oljeavskiljare i anslutning till dessa. Då det inte går att utesluta att viss spridning av oljeprodukter kan komma att ske till det vatten som samlas upp i täkten och pumpas till sedimentations-dammen/dammarna är det enligt miljöförbundets mening väsentligt att det säkerställs att oljeavskiljande funktion finns i anläggningen.

Efter dammen/dammarna är avsikten att avleda vattnet till Pinnån som är ett biflöde till Rönneån. För att inte försämra förutsättningarna för att kunna uppnå MKN för vatten är det enligt miljöförbundets mening väsentligt att kvalitén på det vatten som avleds strikt regleras och att uppföljande kontroller sker.

Trafik

Som tillfarts- och utfartsväg från verksamhetsområdet redovisas att man avser utnyttja den mindre enskilda vägen med passage under E4 som idag går genom området. Detta är en mindre väg med idag 5 m vägbredd vilket innebär att det finns mycket begränsat utrymme för möte med tung trafik på vägen. Vidare är avståndet från passagen under E4 till anslutningen till väg 1838 inte mer än drygt 80 m. Det behövs således inte mer än några bilar med släp för att riskera att blockera passagen.

Söderåsens miljöförbund ser en klar potential för trafikala problem i det här området.

Ärendet

Växjö tingsrätt, Mark- och miljödomstolen har till Söderåsens miljöförbund sänt den ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken till täktverksamhet, asfalttillverkning, återvinningsverksamhet samt tillstånd till vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken på fastigheterna Lundsgården 11:6, Bläsinge 4:2 och Bläsinge Säteri 1:4 i Klippans kommun som Svevia AB lämnat in.

Ansökan avser verksamhet under 30 år och omfattar bl.a. täkt av berg och morän till en total mängd av 19,85 miljoner ton varav högst 1 miljon ton material sammantaget per år, inklusive krossning och sortering, samt bortledning av grund- och ytvatten till ett medelutflöde från den planerade täkten på cirka 1 100 000 m3/år (35 l/s).

Därtill omfattar ansökan om tillstånd till införsel, mellanlagring och återvinning av inerta material i form av jord och sten, icke-tjärhaltig asfalt, betong, tegel, klinker, keramik i en årlig sammantagen mängd av högst 80 000 ton, införsel, mellanlagring och återvinning av entreprenadberg i en årlig mängd om högst 10 000 ton, införsel och användning av jord- och schaktmassor för anläggningsändamål i en total mängd om 400 000 ton, samt asfalttillverkning om högst 150 000 ton per år.

Söderåsens miljöförbund tog emot remissen den 24 oktober 2024 och yttrande skall var Mark- och miljödomstolen tillhanda senast den 2 december 2024.

Söderåsens miljöförbund har anhållit om och beviljats förlängd yttrande tid till den 13 december 2024.

Utredning i ärendet

Bolaget har tillsammans med ansökan redovisat utredningar avseende hydrogeologi i området, avseende bullerspridning till omgivningen och nödvändiga försiktighetsåtgärder, inventering av naturvärden in verksamhetsområde och närområde inklusive riktade inventeringar avseende groddjur och fåglar, inventering av enskilda brunnar som potentiellt kan påverkas. Till ansökan har bilagts en riskutredning avseende vibrationer, luftstötvågor och stenkast.

Man har redovisat hur man avser att hantera den nederbörd och det tillrinnande grundvatten som kommer att samlas i täkten och hur man avser säkerställa att ändamålsenlig rening finns för det vatten som avleds från området. Då det finns en befintlig bergtäkt i relativt nära anslutning till det planerade täktområdet har man även gjort en analys över risken för kumulativa effekter.

Redovisade utredningar täcker in de aspekter som traditionellt ses som riskfaktorer vid bergtäkter.

Bedömning

Vid en genomgång av ansökan med utredningar och kompletteringar har inte konstaterats sådana stora risker som inte kan hanteras genom reglering av verksamheten och införande av strikta regleringar av förutsättningar för verksamheten. Det har mot denna bakgrund inte konstaterats saklig grund för att avstyrka att tillstånd meddelas men grund för att framföra behovet av strikt reglering av verksamheten.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-12-06.

Expediering

Beslutet skickas till: Växjö tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, Box 81, 351 03 Växjö

Direktionens beslut

Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.

Ärendebeskrivning

  • Miljöinspektör Lars-Olof Strand informerade om pågående ärenden på Svevia asfaltverk Mölletofta 1:23. Redovisning av underlag/utredning i anmälningsärendet.
  • Arbetsmiljö – Miljöchef Charlotte Leander visade resultat från medarbetarundersökningen 2024.
  • Livsmedelskontroll – Livsmedelsinspektör Daniel Vernersson- Redovisning av arbetet med kontroll av kontaktmaterial.
  • Möjlighet till övertagande av tillsyn från Länsstyrelsen – Avdelningschef Ola Öberg informerade.
  • Höjning av medlemsbidraget – Redovisning av beslut i kommunerna – Miljöchef Charlotte Leander informerade om att samtliga kommuner nu har tagit beslut.
  • Skrotbilsärendet i Perstorp – Lägesrapport från miljöinspektör Thom Andersson.

Direktionens beslut

Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2024-10-25 – 2024-11-28.

Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen har meddelats direktionens ledamöter och ersättare i samband med kallelsen.

Ärendebeskrivning

Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

Direktionens beslut

Informationen noteras och läggs till handlingarna.

Information från vice ordf. William Garpenholm (VF) som förmedlade en fråga från Klippans Hembygdsförening. Fråga om livsmedelsregistrering.

Ordförande Theresa Rosbäck (M) tackade för det gångna året och önskade alla en God Jul och Gott Nytt År.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
16 december 2024