Gå till innehåll

Direktionens protokoll 20 november 2024

Protokoll från direktionens sammanträde den 20 november 2024.

Teamsmöte kl 08:00 - 08:30

Beslutande:

William Garpenholm (VF) vice ordf.

Agneta Sörensson (M)

Tonny Svensson (M)

Jan Zielinski (S)

Kerstin Gustafsson-Andersson (C)

Theresa Rosbäck (M) Ordf.

Kent Hamacek (VIP)

Arne Silfvergren (S)

Ej tjänstgörande:

Robert Larsson (KD)

Torbjörn Ekelund (L)

Rickard Andersson (SD)

Gunnar Edvardsson (KD)

Deltagande:

Charlotte Leander, miljöchef

Suzanne Eckerström, sekreterare

Ola Öberg, avdelningschef Miljöskydd, Mark & Vatten

Utses att justera:

Arne Silfvergren (S)

Justeringens plats:

Onsdag den 20 november 2024 - Digital justering

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.

Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund

Sammanträdesdatum: 2024-11-20

Datum då anslaget sätts upp: 2024-11-20

Datum då anslaget tas ner: 2024-12-12

Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv

Underskrift: Suzanne Eckerström

Direktionens beslut

Arne Silfvergren (S) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras digitalt onsdag den 20 november 2024.

Direktionens beslut

Dagordningen godkänns.

Direktionens beslut

Söderåsens miljöförbund beslutar att meddela Svevia AB, org. nr 556768–9848, förbud att producera asfalt på fastigheten Mölletofta 1:23, Klippans kommun.

Söderåsens miljöförbund bedömer att verksamhetsutövaren behöver vidta de åtgärder som krävs för att undanröja, hindra eller motverka att olägenheter som kan skada människors hälsa eller miljön uppstår.

Förbudet gäller till dess att verksamheten har prövats i anmälningsärendet (diarienummer 2024.1993) i sin helhet och redovisat inom ramen för det samma, att åtgärderna enligt av tillsynsmyndigheten godkänd åtgärdsplan har vidtagits för att olägenheterna i form av lukt till närliggande fastigheter inte ska uppkomma.

Söderåsens miljöförbund förenar dessutom förbudet ovan med ett löpande vite på 1 500 000 kronor. Miljöförbundet kan ansöka om utdömande av vitet vid varje gång som miljöförbundet eller någon annan myndighet konstaterar en överträdelse av förbudet.

Beslutet meddelas med stöd av 26 kap. 9 § miljöbalken samt med hänvisning till 2 kap. 3, 9 kap. 3 § och 26 kap.14 § samma lag. Beloppet tillfaller staten.

Söderåsens miljöförbund beslutar att förbudet ska gälla omedelbart med stöd av 26 kap 26 § miljöbalken. Beslutet gäller även om det överklagas.

Beskrivning av ärendet

Söderåsens miljöförbund har från och med den 14 juni 2024 till och med den 11 november 2024 tagit emot ett stort antal klagomål rörande upplevda störningar från asfaltverket på Mölletofta 1:23 i Klippans kommun. Kartan över berörda fastigheter finns i bilaga 1 till detta beslut. Klagomålen gäller huvudsakligen störningar i form av lukt, buller, vibrationer och ljus (160 inrapporterade störningar om lukt, 63 inrapporterade störningar om buller, 2 inrapporterade störningar om vibrationer och 2 inrapporterade störningar om ljus). Flera närboende rapporterar också på senaste tiden om svart klibbigt damm som samlas på fönster med mera sedan asfaltverket tagits i drift.

Klagande har rapporterat negativa hälsoeffekter och försämrade kroniska tillstånd med anledning av omfattande lukt- och bullerstörningar från verksamheten i fråga. Söderåsens miljöförbund påbörjade med anledning av klagomålen en utredning av förhållandena för att kunna bedöma om de upplevda störningarna som förekommer är en olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken.

Tidigare ärenden

Svevia AB, org. nr.556768–9848, inkom i ett separat ärende (diarienummer SMF-2023.2499), den 18 augusti 2023, med en anmälan enligt 9 kap. 6 § miljöbalken, avseende nyetablering av ett asfaltverk på den östra delen av fastigheten Mölletofta 1:23. Anmälan omfattade produktion av upp till 250 000 ton asfalt per år (verksamhetskod 26.150), lagring av icke farligt avfall (verksamhetskod 90.40) och mekanisk bearbetning med syfte att återvinna icke-farligt avfall (90.110). Mot bakgrund av närheten till bostäder och att det bedömdes finnas en risk för störningar beslutade direktionen för Söderåsens miljöförbund den 26 september 2023 (diarienummer 2023.2499-43) att förbjuda verksamheten. Svevia AB överklagade beslutet till Länsstyrelsen Skåne, som avslog överklagandet den 8 mars 2023 (länsstyrelsens diarienummer 27570 2023).

Dajo Fastigheter AB, org. nr. 559372–3520, ägaren till fastigheten Mölletofta 1:23, inkom i ett separat ärende (diarienummer SMF-2023.3351) den 5 december 2023 med anmälan enligt 9 kap. 6 § miljöbalken avseende nyetablering av ett asfaltverk i nordvästra delen av fastigheten Mölletofta 1:23. Anmälan omfattade produktion av upp till 250 000 ton asfalt per år (verksamhetskod 26.150), lagring av icke farligt avfall (verksamhetskod 90.40) och mekanisk bearbetning med syfte att återvinna icke-farligt avfall (90.110). Söderåsens miljöförbund bedömde att verksamheten kunde bedrivas på denna plats under förutsättning att verksamhetsutövaren utförde de skyddsåtgärder och vidtog de försiktighetsmått som behövs för att förebygga olägenhet för människors hälsa eller miljön. Direktionen för Söderåsens miljöförbund beslutade den 14 maj 2024 (diarienummer 2023.3351-76) att verksamheten fick bedrivas förutsatt att vissa försiktighetsmått skulle följas. Föreläggandet överklagades av flera sakägare till Länsstyrelsen Skåne. I början av juli 2024 upphävde Länsstyrelsen Skåne miljöförbundets beslut om försiktighetsmått efter bedömningen att föreläggandet var riktat till fel adressat, då Svevia AB hade nämnts som den aktör som hade faktisk och rättslig rådighet över verksamheten (länsstyrelsens diarienummer 18162 2024).

Parallellt sammanhängande med att Länsstyrelsen upphävde miljöförbundets beslut om försiktighetsmått (miljöförbundets diarienummer SMF-2023.3351-76) fattade Länsstyrelsen även beslut (länsstyrelsens diarienummer 11780-2024) i ett överklagat klagomålsärende avseende markanvändning (miljöförbundets diarienummer SMF-2024-255). Länsstyrelsen bedömde att det utifrån de uppgifter som hade överlämnats i detta ärende och i det parallellt överklagande ärendet (länsstyrelsens diarienummer 18162-2024) inte gick att dra några säkra slutsatser om påverkan från asfaltverket på fastigheten Mölletofta 1:23 på människors hälsa och miljön samt att det därmed inte heller gick att avgöra om den pågående verksamheten skulle förbjudas.

Svevia AB inkom i ett separat ärende (diarienummer SMF-2024.1993) den 11 juli 2024 med en anmälan enligt 9 kap. 6 § miljöbalken avseende drift av ett asfaltverk på den östra delen av fastigheten Mölletofta 1:23. Anmälan omfattade produktion av upp till 250 000 ton asfalt per år (verksamhetskod 26.150) och lagring av icke farligt avfall (verksamhetskod 90.40). Verksamhetsutövaren förelades den 24 juli 2024 att inkomma med kompletterande utredningar avseende redovisning av antalet fordonsrörelser till och från verksamheten, kapacitetsberäkning för trafiksituation som kunde förväntas i korsningen mellan väg 1838, Lisåkravägen och Ängavägen, utredning av buller från verksamheten, spridningsberäkning avseende spridning av lukt till omgivningen, utredning avseende vilka emissionerna av det cancerogena ämnet PAH från asfaltstillverkningen till närområdet som kunde förväntas samt uppgifter som klarlägger status på den in- och utfart mot väg 1838 som används för transporter till och från verksamheten. Verksamhetsutövare har kompletterat anmälan den 11 oktober 2024. Eftersom utredning i ärendet pågår har Söderåsens miljöförbund således inte tagit beslut om anmälan än.

Verksamheten är i dagsläget i drift vad gäller produktion av asfalt. Produktionen ligger för närvarande vid cirka 30 procent av den planerade maximala produktionen enligt anmälan.

Utredning i ärendet

Söderåsens miljöförbund har vid utredning av störningar tagit hänsyn till av klaganden inlämnade störningsjournaler och alla enskilt rapporterade störningar från och med den 14 juni 2024. Vi har under ärendets gång vid flera tillfällen, olika inspektörer, besökt närområdet och verifierat inrapporterade störningar.

Verksamheten har varit stängd under perioden från och med den 15 juli 2024 till och med den 4 augusti 2024. Den sattes i drift igen den 5 augusti 2024. Söderåsens miljöförbund mottog flertal inkomna klagomål i samband med driftsättningen och lämnade i mitten av augusti en begäran till klagande på närliggande fastigheter att föra störningsjournal för perioden från och med den 16 augusti 2024 till och med den 16 september 2024. Begäran har lämnats till alla klagande som har kommit in med rapporter om störningar från verksamheten i fråga. Vidare har Söderåsens miljöförbund publicerat på sin webbsida att utredning av störningar pågår och att alla berörda närboende är välkomna att lämna störningsjournal till oss. Sammanfattningsvis inkom tolv klagande in med störningsjournaler och ett ytterligare antal klagande med klagomål om störningar vid enskilda tillfällen.

Svevia AB förelades den 19 augusti 2024 (diarienummer SMF-2024.1993-15) att föra produktionsjournal under perioden från och med den 20 augusti 2024 till och med den 20 september 2024 och att komma in med en utredning av störningar. Svevia AB har inkommit med produktionsjournal den 24 september 2024 och med utredning av störningar den 11 oktober 2024.
Enligt inlämnad produktionsjournal har man producerat i snitt 544 ton av asfalt per dag när produktionen var i drift, med 16 ton som minimum och 1495 ton som maximum.

Kommunicering av beslutsunderlag har skickats till Svevia AB den 11 november 2024.

Parternas inställning

Verksamhetsutövaren

Svevia AB (verksamhetsutövaren) har framfört att de senast utförda utredningarna avseende utsläpp av luftföroreningar från asfaltverket visar på liten påverkan, vilket antalet inkomna klagomål fördelat på hushåll i förhållande till det totala antalet i området styrker.

Till stöd för bedömningen har bolaget sammanfattningsvis anfört att bara ett fåtal av Stidsvigs invånare (1,6 procent) har inkommit med klagomål under mätperioden och de flesta av luktklagomålen på offentliga platser utgörs av frekvent klagande fastighetsägare. Vidare har verksamhetsutövaren framfört att det även har rapporterats sex störningar på kvällar då ingen asfaltproduktion skett samt dagar då asfaltverket inte varit i produktion alls utan helt stängt.

Klagande

Klaganden och deras upplevelse av störningar presenteras baserade på områdesindelning. För orientering se bilaga 1 till beslutet.

  • Område Bläsingehagevägen, nedre delen (430 m – 530 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att bullernivåerna ofta är höga, förekommer i oregelbundna intervaller och förekommer från tidiga morgnar till ofta sena kvällar. Deras livskvalité har försämrats kraftigt i och med att asfaltverket etablerades. Mest besvärande är stark asfaltslukt och lukt av bränt oljigt gummi som kommer från asfaltverket ofta mot kvällarna, med också tidiga morgnar. Situationen försämras vid nordvästliga, västliga vindar och när det är vindstilla. Klagande menar att de har avstått att vara i sina trädgårdar på grund av stark asfaltslukt. Lukten kom även in inomhus genom ventilationen. Klagande upplever att stark lukt- och bullerstörningarna som förekommer med jämna intervaller, orsakar negativa hälsoeffekter hos de boende så som ihärdig huvudvärk, försämrad migrän och försämrade kroniska tillstånd. Om störningarna inte upphör kommer de behöva flytta för att få tillfredställande miljö att leva i.
  • Klagande, område Bläsingehagevägen, övre delen (550 m – 600 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att luktstörningar förekommer vissa dagar under hela dagen och vissa dagar periodvis. Deras beskrivning av luktstörningar är stark stank av asfalt. Klaganden beskriver att man inte klarar att vara utomhus utan att mår väldigt dåligt när luktstörningar är som värst och de har avstått att vara i sina trädgårdar på grund av detta. Luktstörningar förekommer huvudsakligen efter kl. 16.00 eller runt kl. 11.00.
  • Stidsvig, Bläsingehagevägen, västra delen (560 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att luktstörningar är så pass starka att det inte går att vistas utomhus när störningar förekommer. De har svårt att avgöra om luktföroreningar kan vara farliga för dem och deras barn, varför de tvingas vara inomhus när dessa luftföroreningar förekommer. De är oroliga för sin hälsa.
  • Klagande, område Kungsleden (630 m – 800 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att luktstörningar förekommer vissa dagar under hela dagen och vissa dagar periodvis. Deras beskrivning av luktolägenheten är en stark stank av asfalt. Beskriver att man inte klarar av att vara utomhus utan att må väldigt dåligt. Man kan inte vädra huset för då kommer stanken in. Problematiken förekommer främst vid västliga vindar. Störningar förekommer periodvis, i vågor.
  • Kungsleden, Östra Ljungby (2000 m – 2500 m från asfaltverket)
    Klagande anför att vid de tillfällen när störningar förekommer, upplever de stora problem med lukt och ljud från asfaltverket.
  • Kungsleden, Lundstorp (1000 m – 1500 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att vid de tillfällen när störningarna förekommer upplevde de kraftig asfaltslukt.
  • Bläsinge, Brödåkra (2000 m från asfaltverket)
    Klaganden har anfört att de upplever stank från asfaltverket på Mölletofta 1:23, samt buller som hörs så pass högt att deras hundar blir rädda.
  • Stidsvig, centrala delen (700 m – 1200 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att det ofta stinker asfalt på deras fastigheter, så som inom hela byns område. Stark ihållande asfaltslukt förhindrar familjerna att vistas utomhus samtidigt som lukten även stör inomhus genom ventilationen. De rapporterar vid flera tillfällen om lukt av bränt oljigt gummi. Klagande upplever att stark lukt som förekommer med jämna intervaller, orsakar negativa hälsoeffekter hos boende så som huvudvärk hos de boende.
  • Stidsvig, förort, sydöstra delen (mer än 2500 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att deras upplevelse är att det luktar asfalt nästan varje dag och att deras livskvalitet är absolut begränsad och har försämrats i och med att asfaltverket etablerades. Det har luktat bränt gummi vid ett tillfälle.
  • Mölletofta byn, (600 m – 800 m från asfaltverket)
    Klagande inom område Mölletofta byn har anfört att luktstörningar inte förekommer väldigt ofta, men när asfaltslukt noterades, förekom den i vågor, periodvis vid nordöstliga vindar. Buller fån verksamheten är däremot mycket mer störande. Hästarna på hästgården är stressade av buller.
  • Rastplatsen (mindre än 100 m från asfaltverket)
    Klagande har anfört att de upplever kraftiga luktstörningar och bullerstörningar vid Mölletofta rastplatsen vid flera tillfällen.
  • Bushållplats (mindre än 100 m från asfaltverket)
    Flera klagande har anfört att de upplever störningar dagligen på bushållplatsen vid E4.
  • E4 (mindre än 100 m från asfaltverket)
    Flera klaganden har anfört att de upplever kraftiga luktstörningar i bilarna vid förbi passering och vid påfart och avfart till E4.

Bedömning

Faktiskt produktion

Den maximala tillverkningskapaciteten för asfaltverket är 170 ton asfalt i timmen (enligt uppgifter på Svevias websida om aktuellt asfaltverk). Asfaltverket får bedriva sin verksamhet vardagar mellan 6.00 och 22.00, vilket innebär 16 timmar per dag. Vi uppskattade 10 timmar av asfaltproduktion per dag som maximum, vilket innebär 1700 ton per dag. Detta för att inte överskatta maximal möjlig daglig produktion. Enligt inkomna uppgifter ligger produktion i snitt för närvarande vid cirka 30 procent (544 ton) av den uppskattade möjliga maximala dagliga produktionen.

Förhärskande vindriktningen och meteorologiska faktorer

Upplevelse och intensitet av störningar är mycket beroende av den förhärskande vindriktningen och meteorologiska faktorer. Huvudsakligen är det västliga och nordvästliga vindar som förekommer inom området.

Upplevelse av störningar vid besök av område, Söderåsens miljöförbund

Flera olika inspektörer har besökt området vid olika tidpunkter och olika tillfällen. Vid tillsynsbesök inom området noterar vi lukt och bullerstörningar vid sammanfattningsvis nio tillfällen. Vi kunde konstatera intensiva starka luktstörningar på fastigheterna Stidsvig 2:63, Stidsvig 2:83, Stidsvig 2:98 och Stidsvig 2:97, inklusive Mölletofta rastplats. Avstånd från angivna fastigheter till asfaltverket är 445 m, 508 m, 778 m, 800 m respektive 95 m. Luktstörningar förekommer periodvis, ojämnt distribuerade även inom närområdet med liknande avstånd till verksamheten. Vid två tillfällen påträffar vi stark lukt av bränt gummi. När det gäller bullerstörningar noterar vi i bakgrunden ett kontinuerligt tumlande oljud från verksamheten, upplevelsevis lägre nivå än E4. Stundvis förekommer burrande i marken och smällar vid tippning. Vi noterar också ett återkommande mönster av ljud från bandet. Längs med Bläsingehagevägen är just det kontinuerligt tumlande ljudet från verksamheten svagare men går att urskilja från ljudet från E4:an. Stundvis burrande i marken och smällar noteras tydligt längs med Bläsingehagevägen när de förekommer.
Vi måste påpeka att observationerna har noterats under sommarmånaderna, tidiga höstmånaderna och upplevelse av buller under höst / vinter / tidig vår kan markant skilja sig från denna upplevelse. Detta på grund av att lövskogen mellan fastigheterna och asfaltverket under den perioden saknar löv.
Exempel på anteckning av störningar som inspektören noterat den 12 augusti 2024 mellan kl. 10:15 och 12:15, på fastigheten Stidsvig 2:83, vid måttliga V-NV vindar:

10:50 – mild lukt
11:00 - tippning
11:05 (5min) – konkret asfaltlukt
11:10 – tippning
11:10 – mild asfaltlukt
11:15 (5min) – konkret asfaltlukt
11:20 (2min) – mild lukt
11:25 (2min) – mild lukt
11:29 (ca.2min) – mild lukt
11:33 – bränt gummilukt, väldigt starkt
11:34 – stark asfaltlukt
12:00 – stark asfaltlukt
12:05 – tippning
12:12 – tippning + vibrationer.

Sammanställning av inkomna klagomål

Redovisning över inkomna klagomål finns i bilaga 2 till detta beslut.
Två tredjedelar av störningarna, sammanfattningsvis 180 klagomål, är kopplade till asfaltslukt och bränt gummilukt. Resten av klagomålen, sammanfattningsvis 95, är kopplade huvudsakligen till buller, men också en liten andel till ljus störningar, vibrationer och rök.
Största andel, 69% (160 klagomål), av inkomna klagomål om störningar utgår från fastigheterna som ligger i sydöstra riktning från asfaltverket. Resten av störningar kommer från fastigheterna som ligger i:

  • Sydvästra riktning från asfaltverket, 14%
  • Nord – nordvästra riktning från asfaltverket, 13 %
  • Nord – östra riktning från asfaltverket, 4%.

Fastigheterna som ligger närmast asfaltverket i sydöstra läget, med avstånd 430 m – 530 m till verksamheten, upplever störningar i högst grad. 60% av alla inrapporterade störningar i detta väderstreck kommer från boende vid Bläsingehagevägen. Boende upplever störningarna främst vid västliga och nordvästliga vindar, med också ibland vid vindstilla och mulet. Området kring Stidsvig centrum upplever störningarna främst vid lågtryck, mulet och regn, medan störningar inom Kungsleden området förekommer främst vid västliga och nordvästliga vindar.

Sammanställning av produktionsjournal

Med underlag i den planerade maximala kapaciteten enligt anmälan och data utifrån inkommen produktionsjournal, uppskattar miljöförbundet att asfaltverket bedrivs i snitt vid cirka 30% av maximala kapaciteten under perioden när journalen fördes.
Figur med sammanställning av störningar utifrån inkomna störningsjournaler och produktionstillfällen med utgående transporter finns i bilaga 3 till detta beslut.

Utifrån produktions- och störningsjournal för perioden mellan den 20 augusti till 20 september 2024, noteras ett tydligt samband mellan drift och inrapporterade störningar. Störningarna förekommer under olika delar av dagarna, periodvis, men som mest frekvent under tidiga morgnar och sena eftermiddagar. Att det företrädesvis rapporteras om störningar under tidiga morgnar och sena eftermiddagar kan ge en missvisande bild av de faktiska förhållandena. Detta mot bakgrund av att klagandena kan vara borta från hemmet under dagen på grund av arbete och därför inte upplever störningar under denna tid. Svevia AB påpekar att inkomna klagomål också kommit in under dagar när anläggningen inte var i drift. Detta kan förklaras med till exempel just ändringar av meteorologiska faktorer inklusive vindriktningen.

Sammanfattande bedömning

Förhärskande vindriktningen och meteorologiska faktorer

Huvudsakligen är det västliga vindar som förekommer och då är det fastigheterna inom närområdet längs Bläsingehagevägen och Kungsleden som är mest exponerade och upplever störningar i högsta grad. Vid östliga vindar är Mölletofta rastplats och fastigheterna som Stidsvig 2:187 mest exponerade.

Varaktighet

Regelbundna störningar förkommer i störst omfattning i form av lukt men också i form av buller. Luktstörningar återkom vid flera tillfällen och med regelbundenhet under hela perioden när asfaltverket var i drift och västliga / nordvästliga vindar förekom. Intensiteten av luktstörningarna varierar, liksom tidsintervaller. Störningarnas förekomst är som mest intensiv vid fastigheterna som ligger närmast Mölletofta 1:23, såsom fastigheterna Stidsvig 2:63 och Stidsvig 2:83, längs Bläsingehagevägen.

Bullerstörningar däremot förekommer i oregelbundna intervaller stundvis under dagen, ofta tidiga morgnar och sena kvällar när verksamheten är i drift. Vid ett tillfälle förekom störningarna även under nattetid.

Sammanfattningsvis inkomna uppgifter visar på att det finns ett samband mellan upplevelse av störningarnas förekomst, drift av asfaltverket, förhärskande vindriktningen och andra meteorologiska faktorer, så som lågt tryck och vindstilla.

Skäl för beslutet

Söderåsens miljöförbunds uppgift är att bedöma om det föreligger olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken. Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Utifrån handlingar som inkommit anser Söderåsens miljöförbund att de inrapporterade störningarna i form av asfaltslukt är att se som olägenhet för människors hälsa och miljö enligt 9 kap. 3 § miljöbalken. Andra inrapporterade störningar så som buller, lukt av bränt gummi, vibrationer, damm och ljus bidrar sammantaget till att störningsbilden blir större, men anses inte var för sig vara olägenhet enligt 9 kap. 3 § miljöbalken.

Söderåsens miljöförbund har grundat sin bedömning i att det inkommit ett stort antal klagomål från flera närboende som klagar på samma störningar vid samma tillfällen och från samma verksamhet på fastigheten Mölletofta 1:23.
Vi har även genom egna utredningar (besök) kunnat konstatera att det finns fog för klagomålen, samtidigt som produktion av asfalt för närvarande bara ligger i snitt på cirka 30 procent av den planerade maximala produktion enligt anmälan.
Vid utredning av störningar har vi tagit i beaktning alla inkomna klagomål under perioden 3 juni 2024–11 november 2024. Utredningen påvisar att det vid flera tillfällen har förekommit flertal klagomål från olika fastigheter om stark asfaltslukt och buller vid tippning från asfaltverket i fråga. Klagande har påpekat att de upplever hälsoeffekter i form av kraftigt försämrade symptom från sina kroniska sjukdomar, stark huvudvärk, försämrad migrän, irritation i ögon m.m., som uppkommer i samband med luktstörningar i form av asfaltslukt. Inspektörer från Söderåsens miljöförbund har även vid platsbesök upplevt störningar i området. Vi kunde konstatera intensiva starka luktstörningar på fastigheterna Stidsvig 2:63, Stidsvig 2:83, Stidsvig 2:98, Stidsvig 2:97 och vid Mölletofta rastplats vid flera tillfällen. Störningar kom i oregelbundna intervaller under tiden för platsbesök. Luktvågorna hade olika intensitetsnivåer. Vi kunde också konstatera återkommande buller från tippning vid kalldosering.

Vidare har vi grundat vår bedömning utifrån frågeställningen om aktuell asfaltslukt är allmänvanlig och därmed hör hemma i området. Enligt miljöbalken ska frågor om allmänvanlighet, om störningen är områdestypisk eller knyter an till ett kulturarv, vägas in i bedömning av begreppet olägenhet. Toleransen för störningar är lägre när dessa inte är allmänvanliga och det anses mer störande att tvingas lyssna, lukta och se på något som inte passar in i området (se Högsta domstolens dom i mål T 4434–95). Stidsvigs by ligger omringat av skog och avgränsat mot norr av den intilliggande motorvägen E4. Många promenadstigar finns inom området och många barnfamiljer väljer att bo i Stidsvig på grund av bra pendlingsmöjligheter och närheten till naturen. Asfaltslukt från verksamheten är enligt miljöförbundets bedömning inte områdestypisk. Bullret från E4:an, som ligger i nära anslutning till området, är områdestypisk, medan upprepat buller från asfaltverkets band och ljudet från tippning och lastning vid kalldosering inte är områdestypisk. Vid en avvägning mellan de klagandes intressen av en boendemiljö fri från asfaltluktolägenheter och Svevia AB:s intresse att bedriva asfaltsverksamhet måste beaktas att platsen är belägen i direkt anslutning till naturområde och att det därför kan förväntas att luktstörningar av sådan karaktär normalt inte ska förekomma.

Bedömning om störningarna påverkar välbefinnandet i inte ringa grad

Flera klagande har rapporterat om luktstörningar som hindrat dem att nyttja sin trädgård och uteplats. Barnfamiljer har framfört att de har avstått att vara ute med sina barn för de var osäkra på om föroreningarna som ger luktupplevelsen kan vara skadliga för deras och barnens hälsa.
Miljöbalkens bestämmelser omfattar utöver det direkt hälsoskadliga, också störningar som påverkar det psykiska välbefinnandet. Det kan vara fråga om kemisk lukt som i och för sig inte direkt medför någon medicinsk skada, men däremot upplevs obehaglig. En sådan luktstörning som med viss regelbundhet förekommer i olika styrka kunde orsaka en psykisk olägenhet på grund av rädsla för negativa hälsoeffekter hos de personer som upplever lukten (se MMD 2017-09-20, mål nr M 2181-17).

Söderåsens miljöförbund har i sitt beslut tagit hänsyn till utredning av störningar som verksamhetsutövaren genomfört enligt tidigare föreläggande SMF-2024.1993-15. Söderåsens miljöförbund anser att ställningstagandet i bolagets utredning, att bara 1,6% av Stidsvigborna klagade om störningar, inte bygger på verkliga förhållanden.

Fastigheterna som ligger närmare punktkällan är förhållandevis mer drabbade av störningarna än de som har större avstånd till källan, vilket även stämmer överens med frekvensen av inkomna klagomål från dessa fastigheter. Söderåsens miljöförbund har vidare noterat vid tillsynsbesök i området att luktstörningar är ojämnt distribuerade även inom närområdet med liknande avstånd till verksamheten. Utredningen saknar hänsyn till avståndet mellan berörda fastigheter i relation till verksamheten och plats specifika förhållanden. Bedömningen bör i stället göras utifrån förutsättningarna på platsen. Resonemanget att bara 1,6 procent av Stidsvigborna klagade om störningarna saknar därmed relevans.

Söderåsens miljöförbund har i sitt beslut också tagit hänsyn till utredningar som Svevia AB inskickat i ett separat ärende, diarienummer SMF-2024.1993, den 11 oktober 2024. Utredningar av buller och lukt ger teoretiskt underlag att olägenhet inte föreligger. Beräkningar av buller och luktspridning påvisar att det inte skulle förekomma olägenheter i miljöbalkens mening inom avsett område.

Miljöförbundet vill härmed hänvisa till resonemang avseende luktstörningar kopplade till produktion av asfalt, framtagen av Johannesson et al. (2021), som beskriver att en del av de kolväten som avgår från varm bitumen har en mycket låg lukttröskel, vilket betyder att vi människor kan känna lukt vid väldigt låga halter. Den psykiska belastning som följer av att återkommande belastas med lukt skapar en oro för hälsoproblem, som i sig kan innebära en risk för olägenhet i miljöbalkens mening.

Samtidigt har flertal klagande rapporterat att störande asfaltslukt upplevdes även inomhus. Söderåsens miljöförbund bedömer utifrån inkomna klagomål att närboende på grund av förekommande luktstörningar inte har möjlighet till tillfredsställande luftväxling i sina bostäder utan att vara drabbade av asfaltslukt under tiden när störningar förekommer.

De verkliga förhållanden med stöd av inkomna handlingar och miljöförbundets egna iakttagelser av störningarna som gjorts, visar trots det teoretiska underlaget framtaget av verksamhetsutövaren att luktstörningarna är i den omfattningen och av sådan betydenhet att det i miljöbalkens mening är en olägenhet för människors hälsa.

Förbud fram till dess att verksamheten har prövats i anmälningsärendet SMF 2024.1993 i sin helhet

Söderåsens miljöförbund bedömer utifrån föreliggande underlag att störningarna påverkar välbefinnandet i inte ringa grad. Enligt utredning i detta ärende har etablering av ett asfaltverk på fastigheten Mölletofta 1:23 bidragit till en markant ökad bullerbelastning i närområdet, men främst utsläpp av luftföroreningar som orsakar luktolägenhet i inte ringa grad. Det finns påtaglig risk att lokaliseringen inte lever upp till målet i 2 kap. 6 § miljöbalken, att ändamålet ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön.

Söderåsens miljöförbund bedömer att verksamhetsutövaren behöver vidta de åtgärder som krävs för att undanröja, hindra eller motverka att olägenheter som kan skada människors hälsa eller miljön uppstår. Vidare behöver Svevia AB redovisa inom ramen för anmälningsärendet SMF-2024.1993 att olägenheterna i form av lukt till närliggande fastigheter inte uppkommer.

Förebyggande åtgärder

Enligt 2 kap. 3 § miljöbalken ska alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa och miljö. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller en åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. Söderåsens miljöförbund bedömer därför att verksamheten behöver utreda problemet och vidta åtgärder för att begränsa störningen för de närboende.

Enligt 26 kap. 19 § miljöbalken ska den som bedriver verksamhet eller vidtar åtgärder som kan befaras medföra olägenheter för människors hälsa eller påverka miljön fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller förebygga sådana verkningar. Svevia AB som verksamhetsutövare har skyldighet att kontinuerligt kontrollera sin verksamhet så att omgivningspåverkan hålls på en så låg nivå som möjligt.

Löpande vite

Enligt den 3 § lagen (1985:206) om viten skall vite fastställas till ett belopp som med hänsyn till vad som är känt om adressatens ekonomiska förhållanden och till omständigheterna i övrigt kan antas förmå honom att följa det föreläggande som är förenat med vitet.

Utifrån inkommen produktionsjournal framkommer att verksamheten producerade under utredningsperioden som maximum 1490 ton av asfalt per dag. I Skåne ligger det genomsnittliga marknadspriset strax under 1 000 kr/ton asfalt ej inräknat transportkostnad.

Vitesbeloppet är satt utifrån vad som är rimligt för att förmå er/bolaget att följa förbudet. Miljöförbundet bedömer att löpande vitesbelopp på 1 500 000 kr för varje gång konstaterad överträdelse är skäligt i förhållande till olägenheternas karaktär och omfattning samt er/bolagets omsättning.

Med stöd av 4 § lagen (1985:206) om viten kan miljöförbundet ansöka om utdömande av vitet vid varje gång som miljöförbundet eller någon annan myndighet konstaterar en överträdelse av förbudet.

Rimlighetsavvägning

Enligt 2 kap. 7 § miljöbalken ska en rimlighetsavvägning användas så att inte orimliga krav ställs med hänsyn till den nytta som till exempel skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått ger för miljön och människors hälsa, i förhållande till de kostnader som de innebär för verksamhetsutövaren. När hänsynsreglerna tillämpas ska således en rimlighetsavvägning göras.
Beslutet om förbud med direkt verkställighet bedöms vara rimlig i förhållande till den nytta de medför. Störningar på omgivningen är av sådan karaktär och omfattning att de påverkar välbefinnandet i inte ringa grad och medför risk att boende inom närområde får sina levnadsförhållanden väsentligt försämrade.

Lagstöd

2 kap. miljöbalken

2 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.

3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått ska vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

7 § Kraven i 2-5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder.

9 § Kan en verksamhet eller åtgärd befaras föranleda skada eller olägenhet av väsentlig betydelse för människors hälsa eller miljön, även om sådana skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått vidtas som kan krävas enligt denna balk, får verksamheten bedrivas eller åtgärden vidtas endast om regeringen finner att det finns särskilda skäl.

En verksamhet eller åtgärd får inte bedrivas eller vidtas om den medför risk för att ett stort antal människor får sina levnadsförhållanden väsentligt försämrade eller miljön försämras avsevärt.

Vad som sägs i första och andra stycket gäller inte, om regeringen har tillåtit verksamheten enligt 17 kap. 1, 3 eller 4 §. Lag (2002:175).

9 kap. miljöbalken

3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

26 kap. miljöbalken

9 § En tillsynsmyndighet får i det enskilda fallet besluta om de förelägganden och förbud som behövs för att denna balk samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken ska följas. Mer ingripande åtgärder än vad som behövs i det enskilda fallet får inte tillgripas.
14§ Beslut om förelägganden eller förbud får förenas med vite.

22 § Den som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd som kan befaras medföra olägenheter för människors hälsa eller miljön eller den som annars är skyldig att avhjälpa en olägenhet från sådan verksamhet är skyldig att utföra sådana undersökningar av verksamheten och dess verkningar som behövs för tillsynen.

26 § En tillsynsmyndighet får bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart även om det överklagas.

Lag (1985:206) om viten

3 § När vite föreläggs, skall det fastställas till ett belopp som med hänsyn till vad som är känt om adressatens ekonomiska förhållanden och till omständigheterna i övrigt kan antas förmå honom att följa det föreläggande som är förenat med vitet. Vitet skall fastställas till ett bestämt belopp, om annat inte följer av 4 §. Om vite föreläggs flera personer gemensamt, skall ett särskilt belopp fastställas för var och en av dem.

4 § Om det är lämpligt med hänsyn till omständigheterna, får vite föreläggas som löpande vite. Vitet bestäms då till ett visst belopp för varje tidsperiod av viss längd under vilken föreläggandet inte har följts eller, om föreläggandet avser en återkommande förpliktelse, för varje gång adressaten underlåter att fullgöra denna.

Om vitesföreläggandet innefattar ett förbud eller någon liknande föreskrift eller det annars är lämpligt, kan i stället bestämmas att vitet skall betalas för varje gång föreskriften överträds.

Avgift

Allt arbete som inspektören lägger ner för handläggning och tillsyn av er verksamhet debiteras i efterhand. Du kan läsa mer om avgifter och taxor på www.smfo.se/avgifter. Beslut om avgift skickas separat.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-11-15

Expediering

Beslutet skickas med delgivningskvitto och besvärshänvisning till:
Svevia AB, Box 12188, 102 25 Stockholm
GBH Miljörätt, Natt och Dags Allé 41, 745 93 Enköping

Beslutet skickas för kännedom (inkl besvärshänvisning) till klagande enligt sändlista.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 november 2024