Direktionens protokoll 5 november 2024
Protokoll från direktionens sammanträde den 5 november 2024.
Tid och plats
Söderåsens Miljöförbund, Storgatan 50 C, Klippan kl 08.30
Närvarande
Beslutande:
William Garpenholm (VF) vice ordf.
Agneta Sörensson (M)
Tonny Svensson (M)
Torbjörn Ekelund tjg.ersättare
Kerstin Gustafsson-Andersson (C)
Theresa Rosbäck (M) Ordf.
Kent Hamacek (VIP)
Arne Silfvergren (S)
Ej tjänstgörande:
Robert Larsson (KD)
Conny Törnkrantz (SD)
Valter Titusson (S)
Gunnar Edvardsson (KD)
Deltagande:
Charlotte Leander, miljöchef
Suzanne Eckerström, sekreterare
Helena Hager Enert, avdelningschef Livsmedel, Åldersbegränsade varor och Hälsoskydd
Ola Öberg, avdelningschef Miljöskydd, Mark & Vatten
Andreja Klavzar, miljöinspektör § 75
Thom Andersson, miljöinspektör § 75
Camilla Lundbäck, miljöinspektör
Petra Johansson, miljöinspektör
Justering
Utses att justera:
Agneta Sörensson (M)
Justeringens plats:
Fredag den 8 november 2024 kl 12.00 - Digital justering
Anslag/Bevis
Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.
Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund
Sammanträdesdatum: 2024-11-05
Datum då anslaget sätts upp: 2024-11-08
Datum då anslaget tas ner: 2024-11-30
Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv
Underskrift: Suzanne Eckerström
70§ Val av justerare
Direktionens beslut
Agneta Sörensson (M) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras fredag den 8 november kl 12.00. (digital justering).
71§ Godkännande av dagordning
Direktionens beslut
Dagordningen godkänns.
72§ Ekonomisk uppföljning januari – september 2024
Direktionens beslut
Direktionen beslutar att godkänna den ekonomiska uppföljningen för januari – september 2024 och lägga den till handlingarna.
Direktionen beslutar att översända redovisningen från förvaltningen till medlemskommunerna.
Beskrivning av ärendet
Direktionen ska för varje år fastställa mål och budget för nästkommande år samt flerårsbudget. Direktionen antog budget för år 2024 vid sitt sammanträde den 12 december 2023 § 84.
Prognos 2024
Intäkter i stort, större avvikelse
- Minskade intäkter på 1 572 tkr.
- Främst inom miljö- och hälsoskyddsområdet där vi ser att övergången till efterdebitering hittills har haft en negativ påverkan och där vi nu räknar ner prognosen för helåret. Även att förbundet besvarar remisser som endast kan skattefinansieras har en viss undanträngande effekt på intäktsprognosen samt några ärenden som tagit mycket resurser i anspråk och som i stor utsträckning skattefinansieras.
- Inom livsmedelsområdet har god efterlevnad hos många livsmedelsföretag, gjort att dessa omklassats vilket minskat förbundets intäkter.
- Därtill ser sannolikt också förbundet en effekt av att vi har haft personalomsättning.
Kostnader i stort, större avvikelser
Minskade kostnader 859 tkr.
- Det handlar främst om minskade personalkostnader.
- Minskade utbildningskostnader och resekostnader
- Finansiella poster (prognostiserade ökade ränteintäkter),
Det prognostiserade resultatet för helåret visar på ett negativt resultat, på - 666 tkr, vilket är en negativ budgetavvikelse med 700 tkr från budgetmålet på + 34 tkr.
Underlag
Tjänsteutlåtande daterat 2024-10-21.
Ärendegång
Torbjörn Ekelund (L), Kerstin Gustafsson Andersson(C), Kent Hamacek (VIP) och Agneta Sörensson (M) yrkar bifall till beslutet.
Expediering
Beslutet skickas till: Medlemskommunerna för kännedom.
73§ Revidering av delegeringsordning – höjning av beloppsgränser
Direktionens beslut
Direktionen beslutar att revidera delegeringsordningen och höja beloppsgränserna för förvaltningens tjänstemän till som högst 200 000 kr.
Beskrivning av ärendet
Enligt kommunallagen har en direktion rätt att delegera till presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare, eller en anställd att besluta på direktionens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Att fatta beslut med stöd av delegeringsbestämmelser innebär att besluta åt Direktionen.
Delegeringsordningen reglerar både typ av beslut och möjlighet att koppla vite eller sanktioner med mera inom fastställda beloppsgränser. När det gäller beloppsgränser föreslås dessa höjas då kostnadslägen har förändrats, från nuvarande maxgräns på 50 000 kr till 200 000 kr.
Detta bedöms vara en rimlig nivå efter jämförelse med några grannkommuner.
Helsingborg, har inte längre någon begräsning avseende vite utan detta är helt delegerat
- Landskrona, maxbelopp 200 000 kr
- Ängelholm, maxbelopp 100 000 kr
- Höganäs, maxbelopp 100 000 kr
- Bjuv, maxbelopp 75 000 kr
- Båstad, maxbelopp 50 000 kr
Underlag
Tjänsteutlåtande daterat 2024-10-24.
Ärendegång
Arne Silfvergren (S) och Torbjörn Ekelund (L) yrkar bifall till beslutet.
Bilaga
Delegeringsordning
74§ Direktionens arbetsordning - revidering
Direktionens beslut
Direktionen beslutar att revidera arbetsordningen och ge utökade chefsbefogenheter till avdelningscheferna.
Beskrivning av ärendet
Direktionens arbetsinstruktion är ett komplement till direktionens delegeringsordning och anger vem som har ansvar för olika områden inom miljöförbundet.
Söderåsens miljöförbund genomförde en organisationsförändring under år 2018 och införde en beslutsnivå med avdelningschefer. I samband med införandet begränsade Direktionen avdelningschefernas befogenheter jämfört med vad som är normalt i en kommunal verksamhet. Bland annat en avsaknad av att kunna ingå anställningsavtal vid rekrytering av nya medarbetare eller vidta disciplinära åtgärder.
I praktiken innebär begränsningen ingen minskad arbetsbörda för avdelningscheferna som genomför rekryteringsförfarandet eller andra åtgärder, men anställningsförfarandet eller andra åtgärder kan fördröjas då det endast är miljöchefen som kan fatta det formella beslutet.
Söderåsens miljöförbund köper HR-tjänster av Klippans kommun och följer de rutiner och utnyttjar de system som kommunen tillhandahåller. Nu har Klippans kommun förändrat sitt HR-arkiv och genomfört en digitalisering. Miljöförbundet har anpassat sig till detta, samtidig som speciallösningar har behövt tas fram då avdelningscheferna inom miljöförbundet har begränsade befogenheter jämfört med alla chefer i Klippans kommun.
HR-avdelningen har lyft frågan till förbundet om att möjliggöra en översyn av avdelningschefernas befogenheter. Detta med syfte att dessa harmoniserar med normala chefsbefogenheter i kommunal verksamhet.
En förändring av befogenheter för avdelningschefer kommer inte i praktiken att öka arbetsbördan för avdelningschefen, utan snararare minska arbetsbördan då ett formellt beslut inte är avhängigt miljöchefen.
Underlag
Tjänsteutlåtande daterat 2024-10-24.
Bilaga
Arbetsordning
75§ Information från förvaltningen
Direktionens beslut
Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.
Ärendebeskrivning
- Pågående ärenden:
- Miljöinspektör Andreja Klavzar informerar inför beslut om tillfälligt förbud och föreläggande om förbättrande åtgärder, Svevia AB, Mölletofta 1:23, Klippan. Direktionen kommer att ta beslut vid ett extrainkallat direktionsmöte.
- Miljöinspektör Thom Andersson informerar om ett pågående ärende om förorenad mark, på K G Hanssons Handelsträdgård AB, Billeberga 30:1, Svalöv.
76§ Redovisning av delegationsbeslut 2024-09-10 - 2024-10-24
Direktionens beslut
Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2024-09-10 - 2024-10-24.
Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen har meddelats direktionens ledamöter och ersättare i samband med kallelsen.
Ärendebeskrivning
Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
77§ Meddelanden 2024-09-10 - 2024-10-24
Direktionens beslut
Informationen noteras och läggs till handlingarna.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 12 november 2024