Gå till innehåll

Direktionens protokoll 27 augusti 2024

Protokoll från direktionens sammanträde den 27 augusti 2024.

Söderåsens Miljöförbund, Storgatan 50 C, Klippan kl 08.30

Beslutande:

William Garpenholm (VF) vice ordf.

Agneta Sörensson (M)

Tonny Svensson (M)

Conny Törnkrantz (SD) tj.g ers.

Kerstin Gustafsson-Andersson (C)

Theresa Rosbäck (M) Ordf.

Kent Hamacek (VIP)

Arne Silfvergren (S)

Ej tjänstgörande:

Robert Larsson (KD)

Valter Titusson (S)

Kent Lodesjö (S)

Gunnar Edvardsson (KD)

Deltagande:

Charlotte Leander, miljöchef

Suzanne Eckerström, sekreterare

Helena Hager Enert, avd.chef Livsmedel o åldersbegr.varor & Hälsoskydd

Ola Öberg, avdelningschef Miljöskydd, Mark & Vatten

Utses att justera:

Kerstin Gustafsson-Andersson (C)

Justeringens plats:

Torsdag den 29 augusti 2024 - digital justering

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.

Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund

Sammanträdesdatum: 27 augusti 2024

Datum då anslaget sätts upp: 29 augusti 2024

Datum då anslaget tas ner: 19 september 2024

Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv

Underskrift: Suzanne Eckerström

Direktionens beslut

Kerstin Gustafsson-Andersson (C) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras torsdag den 29 augusti 2024 kl 12.00 – digital justering.

Direktionens beslut

Dagordningen godkänns.

Direktionens beslut

Direktionen godkänner halvårsredovisningen för år 2024 som översändes till revisonen för granskning och till medlemskommunerna för kännedom.

Beskrivning av ärendet

Miljöförbundet har under flera år påverkats av osäkerheten kring om Bjuv skulle vara medlem framöver. Detta har åsamkat förbundet omfattande kostnader och även inverkat på arbetsmiljön samt möjligheten att vara en attraktiv arbets¬givare, behålla och rekrytera personal.

  • Det finansiella målet, att överskott på 1,5 % av omsättningen, kommer sannolikt inte att uppnås. Prognostiserat resultat för helåret visar på ett negativt resultat på 656 tkr, en negativ budgetavvikelse på 690 tkr, från budgetmålet på + 34 tkr.
  • Efterdebiteringen är sedan den 1 januari 2024 i gång gällande miljöbalkstillsyn, samt åldersbegränsade varor.
  • Arbete pågår också med att göra nya uppföljningsdokument och visualiseringar i Power BI. Här medverkade miljöförbundet som ett gott exempel på Sveriges Kommuner och Regioners taxedag den 30 maj 2024 och presenterade hur förbundet arbetar med att göra den ekonomiska och verksamhetsmässiga uppföljningen visuell, transparent och tillgänglig för all personal.
  • Miljöförbundet fick också möjlighet att informera och berätta om livsmedelstaxan och efterdebitering på taxedagen. Miljöförbundet är ett positivt exempel på att man kan hitta lösningar för att få ekonomin inom livsmedelskontrollen att balansera. Men även att övergången till efterdebitering varit positiv för medarbetarna. Över 100 kommuner deltog och lyssnade. Förbundets arbetssätt och redovisningar mötte stor nyfikenhet och intresse.
  • Kontrollen på livsmedelsindustrier har fokuserat på kontaktmaterial och personlig hygien. Miljöförbundet noterade att nivån på hur man arbetar med kontaktmaterial i industrierna varierar men går framåt och kontrollen har varit utvecklande och kunskapshöjande för många av industrierna.
  • I mars medverkade miljöförbundet i en gemensam myndighetstillsyn som initierades av Polismyndigheten. Medverkande myndigheter var Polisen, Skatteverket, Arbets-miljöverket, Arbetsförmedlingen och Miljöförbundet. Kontroll utfördes på mindre butiker, pizzerior och skönhetssalonger. Syftet var att kunna utnyttja allas lagstiftningar samtidigt och gemensamt få mer kraft i tillsynsarbetet, bl.a. i arbetet mot ekonomisk brottslighet.
    I en av butikerna som hade förbud mot försäljning av starkare e-vätska kunde miljöförbundet konstatera att förbudet inte följdes. I övrigt delade Skatteverket ut böter på flera verksamheter.
  • Hälsoskydd började våren med att utföra tillsyn på vårdboende och lokaler för vård. Branschen påbörjades redan i höstas i Klippans kommun. Hittills har 32 verksamheter besökts. Som vi konstaterade i höstas så kan vi fortsatt se en kunskapsbrist hos verksamheterna att de inte vet om hela deras ansvar gällande miljö och hälsa samt lokalerna de vistas i.
  • Hälsoskyddsgruppen har även varit ute på fritidsgårdar under våren. Fem fritidsgårdar har besökts. En översiktlig tillsyn utfördes med fokus på lokal, ventilation, hygien, lokalvård, vattentemperatur, avfall, kemiska produkter och buller. Brister som noterades var låg inomhustemperatur samt vattentemperatur, hantering av farligt avfall, kemikaliehantering och avsaknad av kemikalieförteckning. Alla verksamheter behövde komplettera med information till miljöförbundet.
  • Under året kommer bostadstillsyn och revision av fastighetsägarens egenkontroll att fortsatta i Klippans kommun. Resultatet av 2024 års tillsyn på hittills 12 fastigheter visar på att det både finns duktiga och mindre duktiga fastighetsägare. Man kan också se att de mindre fastighetsägarna visar på fler allvarliga brister än de större. Det har varit brister i elsäkerhet, brandsäkerhet, luftflöden, fukt och mögel samt skadedjurssäkring.
  • Även i år läggs vid tillsynen av miljöobjekt fokus på dagvattenhantering, inriktad på verksamheternas kännedom om hur dagvattensystemen inom deras verksamhetsområde ser ut och vilka rutiner man har rörande dagvattenhantering. När det gäller dagvatten så är erfarenheten hittills att verksamhets¬ut¬övarna har ganska liten kontroll på sitt dagvatten. Det finns alltså en relativt stor förbättrings¬potential.
  • Energi- och klimatrådgivningen (EKR) har för år 2024 två nationella fokusområden. Dels har rådgivningen från och med 2024 utökats med rådgivning för elberedskap, dels satsar EKR på en ökad företagsrådgivning. Under första halvåret 2024 har fokus för EKR på miljöförbundet legat på inkommande rådgivnings¬ärenden. Trycket är fortsatt större än innan elkrisen och trots att en kommun lämnat samarbetet märks ingen nedgång i antalet inkommande samtal.
  • Antalet klagomål på nedskräpning har minskat något jämfört med tidigare år. Det sker troligen inte mindre nedskräpning i naturen, men anmälningarna görs oftare direkt till kommunerna än till miljöförbundet. Detta är positivt då kommunerna dessutom oftast är rätt instans för dessa anmälningar.

Sammanfattningsvis bedriver miljöförbundet en välplanerad och effektiv verksamhet och samtidigt har den ekonomiska anpassningen till de nya förutsättningar som gäller efter Bjuvs utträde kommit en bit på väg. En höjning av timtaxan har skett under våren 2024 vilket stärker förbundets ekonomi inom det avgiftsfinansierade området. Även om det skattefinansierade området fortfarande har utmaningar.

Ett och ett halvt års erfarenhet av efterdebitering på livsmedelsområdet visar dessutom på gott resultat. För övriga avgiftsområden är arbetssättet fortfarande nytt sedan årsskiftet och här krävs fortsatta anpassningar och injusteringar för att vi fullt ut ska få kompensation för vår myndighetsutövning.

Förväntad utveckling

Förutsättningar finns för en budget i balans

Även efter att Bjuv har lämnat kvarstår utmaningar för förbundet och vidtagna åtgärder för att spara pengar har mötts av kritik från medlemskommunerna. Direktionen har därför under våren 2024 utrett och analyserat förutsättningar för att miljöförbundet långsiktigt ska ha en ekonomi i balans och samtidigt utöka tiden för service och myndighetsutövning som endast kan bekostas med skattemedel.

Direktionen har begärt en höjning av medlemsbidraget från och med år 2025. En höjning av medlemsbidraget bör tillsammans med den höjning av timtaxan som skett under våren 2024 ge goda förutsättningar för att förbundet ska kunna ha en budget i balans framöver.

Miljöförbundet har också en förhoppning att alla medlemskommuner känner trygghet i detta och en stolthet över att ha tillsatt en Direktion med en förvaltning som gemensamt har utformat en välfungerande, effektiv, kompetent, rättssäker och innovativ myndighet som inte enbart skapar värde för medlemskommunerna utan också ett mervärde för hela kommunsverige.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-08-20

Bilagor

Halvårsredovisning 2024-06-30
Uppföljning mål och delmål 2024-06-30
Måluppfyllelse planerad tillsyn 2024-06-30

Expediering

Beslutet skickas till:
Revisionen
Medlemskommunerna

Direktionens beslut

9vB Sverige AB som driver Lovisagården på Vittskövle 1145 i Svalöv har startat en livsmedelsverksamhet utan att först anmäla detta för registrering hos kontrollmyndigheten. För detta föreslås verksamheten betala en livsmedelssanktionsavgift på 75 000 kronor. Pengarna tillfaller staten.

Beskrivning av ärendet

Söderåsens miljöförbund har fått kännedom om att en anmälningspliktig livsmedelsverksamhet i form av Lovisagården på Vittskövle 1145 i Svalöv har påbörjats utan att först anmäla den för registrering hos kontrollmyndigheten.

Skäl för beslutet

Då det inte bedrivits någon livsmedelsverksamhet på fastigheten och det därför inte rör sig om ett övertagande av en befintlig registrerad livsmedelverksamhet så bedömer miljöförbundet att verksamheten är ny.

Verksamheten beskriver i de båda yttranden att de varit i kontakt med en handläggare på livsmedelsavdelningen som informerat att livsmedelshantering ansetts som privat kan bero på att de uppgifter som lämnades vid kontakten för bedömning inte varit fullständiga.

  • Om en livsmedelsverksamhet inte bedrivs på sådant sätt att både kravet om viss kontinuitet och om viss grad av organisation är uppfyllt avråder miljöförbundet från registrering av livsmedelsverksamhet.

Miljöförbundet har svarat på yttrande i bygglovet till Svalövs kommun. Verksamheten har fått information om att livsmedelsverksamheten ska registreras genom upplysningar till sökanden, Bygglov för - ändrad användning av enbostadshus till HVB-hem med dnr 2017.1661-2:

Anmälan av livsmedelsanläggning. Har ni någon form av livsmedelshantering på HVB-hem måste ni också lämna in en anmälan om registrering av livsmedelsanläggning till förbundet. Anläggningen måste vara registrerad som livsmedelsanläggning hos Söderåsens miljöförbund innan verksamheten påbörjas. Anmälan ska göras senast två veckor innan verksamheten påbörjas. Blankett finns på hemsidan.

Oavsett uppgifterna som inkommit från verksamheten om att verksamheten inte fått tillräckligt med information så har en livsmedelsverksamhet skyldighet till att inkomma med anmälan om livsmedelsverksamhet 2 veckor före start av verksamhet.

Det är kontrollmyndigheten som gör bedömningen om en verksamhet ska registreras.

Detta innebär att sanktionsavgiftens storlek kommer beräknas utifrån 1 procent av företagets totala årsomsättning, dock max 75 000 kronor.
Utifrån företagsuppgifter hämtade från tjänsten allabolag.se så hade 9vB Sverige AB en årsomsättning på 12 410 000 kronor, för år 2023.
En procent (1%) av 12 410 000 motsvarar 124 100 kronor. Storleken på sanktionsavgiften kan uppgå till max 75 000 kronor. Verksamhetens sanktionsavgift blir därför 75 000 kronor.

Gällande bestämmelser

Att påbörja en anmälningspliktig livsmedelsverksamhet utan att först ha anmält sin verksamhet till behörig kontrollmyndighet, i detta fall Söderåsens miljöförbund, är en överträdelse mot lagstiftningen.

Bestämmelserna som reglerar skyldigheten att anmäla sin verksamhet finns i artikel 6.2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 852/2004 om
livsmedelshygien samt i 2–3§§ Livsmedelsverkets föreskrifter om registrering och godkännande, LIVSFS 2022:8. Enligt 9§ i samma föreskrifter får en verksamhet påbörjas tidigast två veckor efter att en anmälan om registrering inkommit till kontrollmyndigheten.

Enligt 39 c § livsmedelsförordningen (2006:813) är kontrollmyndigheten skyldig att besluta om sanktionsavgift vid underlåten anmälan om registrering. Avgiften ska betalas med ett belopp motsvarande en (1%) procent av årsomsättningen, dock lägst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor. För staten, landstinget och kommunerna är det ett fast belopp på 40 000 kronor.

Om överträdelsen i stället består av att inte underrätta behörig kontrollmyndighet om att en ny fysisk eller juridisk person ansvarar för en redan registrerad anläggning (vid ägarbyte) ska avgiften betalas med ett belopp på en halv procent av årsomsättningen, dock lägst 2 500 kronor och högst 40 000 kronor. Staten, landstinget och kommunerna ska i stället betala ett fast belopp på 40 000 kronor.

Enligt 39 b § livsmedelsförordningen avses årsomsättningen den totala omsättningen närmast föregående räkenskapsår.

Kontrollmyndigheten får uppskatta årsomsättningen om överträdelsen har skett under verksamhetsutövarens första verksamhetsår eller om uppgifterna om årsomsättningen annars saknas, kan antas vara missvisande eller är bristfälliga.

Kontrollmyndigheten ska enligt 30 b § 2 st. Livsmedelslagen (2006:804) ta ut
avgiften även om överträdelsen skett utan avsikt eller av oaktsamhet. Är det orimligt behöver kontrollmyndigheten inte ta ut någon avgift.

När kontrollmyndigheten gör bedömningen att det är orimligt eller oskäligt att ta ut avgift är följande omständigheter inte i normalfallet skäl:

  • bristande betalningsförmåga,
  • att verksamheten är nystartad,
  • okunskap om gällande regler,
  • glömska,
  • tidsbrist, eller
  • dåliga rutiner.

Det finns inte möjlighet till jämkning av sanktionsavgiften och inte heller möjlighet till nedsättning av avgiftens storlek.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2024-06-25

Expediering

Beslutet skickas med delgivningskvitto till:
9vB Sverige AB
Vittskövle 1145
268 90 Svalöv

Informationsblad om betalning av miljösanktionsavgift samt besvärshänvisning bifogas.

Direktionens beslut

Söderåsens miljöförbund beslutar att påföra K G Hanssons I Billeberga AB, Värmövägen 48, 268 73 Billeberga, organisationsnummer 559159-3461 miljösanktionsavgift om 65 000 kronor för att köldmediekontroll på KG Hanssons i Billeberga AB, BILLEBERGA 30:1, Svalövs kommun, utförts av personal utan giltigt personalcertifikat.

Beskrivning av ärendet

Köldmedierapporten 2023 för KG Hanssons i Billeberga AB, Svalövs kommun, inkom till Söderåsens miljöförbund den 23 januari 2024. Enligt rapporten har anläggningen en totalt installerad köldmediemängd på 316 kg HFC, motsvarande 832,94 ton CO2e. Den 27 september 2023 genomfördes läckagekontroll av anläggningen av Per-Erik Pihlström med certifikatsnummer C14873 från Termico AB. Kontroll av certifikatets giltighet hos ansvarigt certifieringsorgan, Incert, har visat att Per-Erik Pihlström med certifikatnummer C14873 under perioden 2023-05-12 till och med den 2024-03-19 hade ett utgånget personalcertifikat och kontroll av utrustningen har därmed utförts av personal utan aktivt certifikat.

K G Hanssons I Billeberga AB, gavs möjlighet att lämna synpunkter i ärendet den 17 juli 2024 innan beslutet fattades. Inga synpunkter har inkommit.

Skäl för beslutet

Då personal som utför en läckagekontroll saknat ett personalcertifikat den 27 september 2023 anser miljöförbundet att detta är en överträdelse på 13 aggregat och förenas med 5 000 kronor per överträdelse vilket motsvarar 65 000 kronor i miljösanktionsavgift.

Beslutet tas med stöd av 30 kap 3 § miljöbalken med hänvisning till 9 kap 17 § förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter.

Enligt 9 kap 17 § förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgift är miljösanktionsavgiften 5 000 kronor för en överträdelse av 16 § förordningen (2016:1128) om fluorerade växthusgaser genom att personal som utför en läckagekontroll enligt 10 eller 11 § förordningen (2016:1128) om fluorerade växthusgaser på kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning saknat ett personalcertifikat.

Enligt 30 kap. 2§ miljöbalken skall miljösanktionsavgift tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Avgiften behöver dock inte tas ut om det vore oskäligt med hänsyn till:

  1. sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand eller genom att uppdra åt någon annan göra det som ålegat den avgiftsskyldige,
  2. att överträdelsen berott på en omständighet som inte kunnat eller borde ha förutsetts eller som den avgiftsskyldige inte kunnat påverka,
  3. vad den avgiftsskyldige har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa, eller
  4. att överträdelsen har föranlett straff enligt bestämmelserna i 29 kap. miljöbalken

Upplysningar och avgift

Miljösanktionsavgiften ska betalas till Kammarkollegiet enligt särskild betalningsuppmaning som skickas ut vid senare tillfälle.

Enligt 30 kap. 5 § andra stycket Miljöbalken får miljösanktionsavgift verkställas efter sista betalningsdagen såsom en dom som har vunnit laga kraft, dvs. avgiften kan tas ut även om avgiftsbeslutet överklagas.

Utöver miljösanktionsavgift tillkommer en timavgift för Söderåsens miljöförbunds handläggning av denna typ av ärende. Grund för avgiften finns i miljöförbundets taxa fastställd av kommunfullmäktige i Svalövs kommun.

Underlag

Tjänsteutlåtande med bilaga daterat 2024-08-14

Expediering

Beslutet skickas med delgivningskvitto till:
K G Hanssons I Billeberga AB
Värmövägen 48
268 73 Billeberga

Informationsblad om betalning av miljösanktionsavgift samt besvärshänvisning bifogas.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att flytta fram datum för förslag till reviderade lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön.

Förslag till reviderade föreskrifter ska redovisas till direktionen senast den 31 mars 2025.

Beskrivning av ärendet

Direktionen beslutade 2024-05-24 att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag till reviderade lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön.

Direktionen beslutade också att förslaget skulle redovisas till direktionen senast den 31 oktober 2024.

Regeringen har den 11 juni 2024 skickat ut en promemoria med förslag på förändringar och förtydliganden om hantering av trädgårds- och parkavfall på remiss till berörda.

Remissinstanserna har till den 11 oktober 2024 på sig att skicka sina synpunkter till Regeringskansliet. Därefter ska förslaget bearbetas på nytt. Då det förekommer diskussion om hur de nya reglerna ska tolkas, och då ytterligare tillsynsvägledning kan förväntas, bör förvaltningen ges tid att bearbeta detta samt förankra den föreslagna förändringen i kommunerna.

Förslag till reviderade förskrifter bör redovisas senast den 31 mars 2025 eller så snart som möjligt.

Direktionens beslut

Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.

Ärendebeskrivning

  • Miljöchef Charlotte Leander presenterade ett utkast till diskussionsunderlag i frågan om fördelning av ekonomisk risk vid beslut om rättelse på felandes bekostnad. Förvaltningen rekommenderades att ta upp diskussionen på medlemssamrådet.
  • Miljöinspektör Alexander Lindskog informerade om att nytt tillstånd på Svalövs Reningsverk ej kommer att tas i anspråk.
  • Avdelningschef Helena Hager-Enert berättade om ett kommande projekt - Åldersbegränsade varor – projekt Marknadsföring 2025
  • Pågående ärenden
    • Avdelningschef Ola Öberg redovisade status i ärendena om:
      • Mölletofta 1:23 – Asfaltsverket
      • Sågen 11, Perstorp - Skrotbilar

Direktionens beslut

Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2024-06-04 - 2024-08-12.

Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen har meddelats direktionens ledamöter och ersättare i samband med kallelsen.

Ärendebeskrivning

Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

Direktionens beslut

Informationen noteras och läggs till handlingarna.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 september 2024