Gå till innehåll

Direktionens protokoll 4 oktober 2022

Protokoll från direktionens sammanträde den 4 oktober 2022.

Sessionssalen, Klippans kommunhus, Trädgårdsgatan 12.

Beslutande:

Lars Karlsson (S)

Valter Titusson (S)

Sven Ingvar Blixt (-) Tjg.ersättare

Torbjörn Ekelund (L) ordf

Oscar Einarsson (SD) Tjg ersättare

Krister Olsson (S)

Åsa Edvardsson (SD)

Magnus Håkansson (KD) v.ordf

Catharina Tann-Silversand (S) Tjg.ers

Stefan Svensson (SD)

Ej tjänstegörande;

Agneta Sörensson (M)

Conny Törnkrantz (SD)

Per-Uno Nilsson (M)

Deltagande:

Charlotte Leander, miljöchef

Suzanne Eckerström, sekreterare

Helena Hager Enert, t.f avd.chef Livsmedel och åldersbegränsade varor

Kenneth Kallin, t.f avd.chef Miljö- och Hälsoskydd

Ola Öberg, t.f avd.chef Mark och Vatten

Utses att justera:

Magnus Håkansson (KD) v.ordf

Justeringens plats:

Tisdag den 11 oktober 2022

Sekreterare:

Suzanne Eckerström

Ordförande:

Torbjörn Ekelund

Justerare:

Magnus Håkansson

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.

Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund

Sammanträdesdatum: 2022-10-04

Datum då anslaget sätts upp: 2022-10-11

Datum då anslaget tas ner: 2022-11-02

Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv

Underskrift: Suzanne Eckerström

Direktionens beslut

Magnus Håkansson (KD) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras 2022-10-11.

Direktionens beslut

Dagordningen godkänns.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att godkänna den ekonomiska uppföljningen för januari – augusti 2022 och lägga den till handlingarna.

Direktionen beslutar att översända redovisningen från förvaltningen till medlems­kom­munerna.

Beskrivning av ärendet

Bakgrund

Miljöförbundet har under hösten 2021 haft stora per­sonal­avgångar. Miljö­för­bundet har inte kunnat rekrytera personal då det under en period funnits en förväntan från med­­lems­kom­mun­er­na att miljö­för­bundet inte rekryterade personal i avvaktan på be­slut om kommuns eventuella utträde ur kommunalförbundet. Anställnings­stopp­et har sedermera hävts under våren 2022.

Budget 2022 samt miljöförbundets verksamhet har inordnats efter begränsade per­sonalresurser och en anpassad budget är antagen av Direktionen den 14 decem­ber 2021 med överskottsmål på +318 tkr.

För att påbörja återställningen av personalresurserna har rekrytering satts i gång un­der slutet av april 2022. Samtidigt finns det utmaningar för miljö­förbundet att framstå som en attraktiv arbetsgivare och hitta rätt kompetens. Miljöförbundet be­dömer att det fortsatt under hela 2022 kommer att ha en betydande påverkan på myndighetens tillsynsarbete och effektivitet. Det tidigare rekry­terings­stoppets effekt kan även komma att påverka miljö­förbundet under år 2023. Återupp­bygg­nadsarbetet är en långsiktig process och introduktion av ny personal tar tid och resurser i anspråk som inte kan användas för tillsyn.

Under den tid som det tar för miljöförbundet att återställa personalresurserna och ”lära upp” ny personal, samtidigt som miljöförbundet fortsätter att förlora person­al, riskeras att en ekonomisk till­syns­skuld fortsatt uppkommer och även att intäkt­er i övrigt påverkas negativt och reduceras.

Prognos 2022

Debitering av årsavgifter har i stort fullbordats. Detta innebär att företag inom miljöområdet har fått kompensation, motsvarande ca 800 tkr, för tillsynsskulden från 2021, enligt budget 2022. Planeringen inom miljöområdet för 2022, med prioritering på årsobjekten, syftar dessutom till att minska risken för att ny till­synsskuld uppkommer under 2022.

Inom livsmedelsområdet kommer tillsynsskulden från 2021 att kvarstå och plan­eras kompenseras först under 2023. Samtidigt tack vare genomförd rekrytering under våren bedöms inte längre någon ny tillsynsskuld uppkommer under 2022.

Intäkter i stort, större avvikelse (totalt minskade intäkter med 380 tkr)

  • Ansökan/anmälan miljö- och hälsoskydd, under slutet av 2021 var intäkterna inom några områden, bl a enskilda avlopp, högre än budgeterat, vilket påverkade budgetarbetet avseende intäkter i budet 2022. Nu ser vi färre inkommande ärenden än budgeterat, vilket möjligtvis är koppat till både minskad tillsyn under tidigare pandemiår samt världsläget och ökade kostnader vid investeringar. Prognosen visar på ett underskott -400 tkr jämfört med budget (2,25 mkr).
  • Tillsyn timdebitering miljö- och hälsoskydd, miljöförbundets resurser och förmåga att bedriva effektiv egeninitierad timtillsyn är, som en konsekvens av det tidigare anställningsstoppet, begränsad. Fokus ligger dessutom på ett underskott –1,4 mkr, jämfört med budget (2,3 mkr)

Kostnader i stort, större avvikelse (totalt ökade kostnader med 220 tkr)

  • Köp av tjänst mm, minskade kostnader med 150 tkr jämfört med budget (1,13 mkr)
  • Personalkostnader, förutsatt att planerade rekryteringar kan genomföras, ökade kostnader med 400 tkr jämfört med budget (16,55 mkr)
  • Utbildningskostnader mm, minskade kostnader med 200 tkr jämfört med budget (570 tkr)
  • Befarade kundförluster, ökade kostnader med 200 tkr jämfört med budget (50 tkr)
  • Övriga främmande tjänster, ökade kostnader med 150 tkr jämfört med budget (1,0 mkr).

Med de utmaningar som finns kring planering och utförande av miljöförbundets myn­dighetsutövning, främst tillgången till personal­ särskilt med erfarenhet, är för­utsägelser av avvikande årsutfall jämfört med budget på både kostnads och in­täkts­sidan inte helt lätta att göra. Samtidigt ser miljöförbundet nu efter augusti månads uppföljning och med några nya rekryteringar som börjar ge effekt, att förväntning­arna på viss inhämtning på intäktssidan under hösten förefaller möjlig.

Det prognostiserade resultatet för helåret visar på ett negativt resultat på – 330 tkr, vilket är en negativ budgetavvikelse med 610 tkr från budgetmålet på + 318 tkr.

Förslag till åtgärder för en ekonomi i balans

Direktionen på Söderåsens miljöförbund beslutade den 23 augusti 2022, § 41 att upp­dra till förvaltningen att till sammanträde den 4 oktober 2022 komma med förslag till åtgärder för en ekonomi i balans.

Miljöförbundets intäkter kommer huvudsakligen från avgifter kopplat till det till­syns­arbete som myndigheten utför riktat mot företag och privatpersoner och som kan fin­an­si­eras med avgifter. Övrig verksamhet som är skattefinansierad bekostas med ett fast indexerat driftbidrag från kommunerna, baserat på invånarantalet i varje kom­mun.

I budgeten är personalkostnaden den största utgiftsposten. Under år 2022 är miljöför­bundet verksamhet och effektivitet är fortsatt märkbart påverkad av den höga per­son­alomsättningen och bristen på personalresurser. Godkännande finns sedan i våras att åter börja rekrytera och återuppbygga förbundets verksamhet till full kapacitet. Re­kry­teringsarbete pågår och kommer på sikt att skapa förutsättningar för en ekono­miskt välmående verksamhet. Samtidigt har personalomsättning under året fortsatt varit hög och rekryteringsarbete är kostsamt och förbundet ser utmaningar i att in­vesteringen kommer att kunna hinna skapa förutsättningar under innevarande år för att stödja en ekonomi i balans.

Möjligheten att skapa en ekonomi i balans ska då sökas att genom att reducerade utgifter och ska då rimligtvis sökas i de kostnader som inte är direkta personal-kostnader. Under året är planerat för investering i ny hemsida och e-tjänster till en kostnad av 250 tkr. Detta arbete har efterfrågats, är en del av den beslutade hand­lingsplanen för att öka kundnöjdheten och bedöms även betydelsefullt för myndig­heten att ska uppfyll rimliga krav på god information och service. Därutöver är huvuddelen av förbundets övriga kostande av löpande karaktär, såsom hyra, el, bilar, datorer, licenser och förbrukningsmaterial.

Då kostnaderna i huvudsak utgörs av fasta, eller halvfasta kostnader så medger inte tiden att någon effekt på ekonomin åstadkoms genom besparingar. Kostnaden för hemsida är liten då den är en investering och endast ränta och avskrivning faller ut under året. Det är små kostnader i relation till de förbättringar i service för med­borg­arna som åtgärden innebär.

Sammanfattningsvis är förbundets bästa möjlighet att påverka sin ekonomi att öka sina intäkter. De avgiftsfinansierade intäkterna kan förbundet till viss del styra och påverka, förutsatt att man har erfaren personal i tillräcklig omfattning. Här pågår ett arbete och positiva ekonomiska effekter börjar nu synas som resultat av vårens rekryteringar. Samtidigt sker under hösten nya rekryteringar som inledningsvis kommer öka miljöförbundets kostnader. Bedömningen är att den positiva effekten på ekonomin kan ses fullt ut först under år 2023.

Övriga intäkter som kan förändras, är driftbidraget från kommunerna. Ett extra till­skott av skattemedel från kommunerna bedöms kunna ge effekt på ekonomin redan under år 2022.

Sammanfattningsvis utan tillskott från medlemskommunerna är fortsatt åter­upp­byggnad av förbundets förmåga, för att bedriva en kompetent och effektiv verk­samhet, den bästa åtgärden för att få ekonomin i balans. Detta då genom att ha tillräckliga personalresurser. Enbart sedan halvårsuppföljningen syns en stor förbättring i det prognostiserade resultatet på över 560 tkr. Beroende på utfallet av sommarens och höstens rekryteringar kan det finnas ytterligare förbättringspotential redan innan utgången av innevarande år.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-26

Expediering

Beslutet skickas till Medlemskommunerna

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att översända förslag till mål och budget för år 2023 samt flerårsbudget 2024-2025 till medlemskommunerna för samråd. Ärendet planeras tas upp för diskussion och ställningstagande på medlemssamrådet under hösten.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år fastställa mål och budgetram för nästkommande år. Innan beslut ska förslaget översändas till medlemskommunerna för samråd.

Budget 2023 och flerårsbudgeten är baserad på förslag till budgetram 2023 och fler­­årsbudget som antogs av direktionen 2022-06-21 § 32.

Mycket var då oklart kring miljöförbundets framtida organisation och huruvida en kommun kommer att lämna förbundet. Miljöförbundet visste inte hur stora intäkterna kunde förväntas att vara, varken från medlemsbidraget (från fyra eller fem kommun­er) eller tillsynsintäkter från fyra eller fem kommuner. Inte heller visste miljöför­bund­et hur mycket personal som kommer att arbeta i förbundet framöver. Detta på­verkade arbetet med rambudgeten och det var inte möjligt att göra en mer detaljerad rambudget.

Förslaget till rambudget 2023 beräknades därför med utgångspunkt i rambudget 2022. Tyvärr kvarstår många osäkerheter och det nu aktuella budgetförslaget baseras på rambudget 2023 med utgångspunkt i rambudget 2022. Justeringar kommer att ske i samband med arbetet med att detaljbudget ska fastställas vid december­samman­träd­et, när mer kunskap förhoppningsvis finns tillgängligt.

Övergripande mål för 2023

  • Miljöförbundet skall verka för en hållbar utveckling, både i sin roll som stöd åt medlemskommunerna och i sin myndighetsroll
  • Tillsynen skall vara riskbaserad och främst vara förebyggande
  • Förbundet skall inom medlemskommunerna bedriva en effektiv, rättvis och rättssäker myndighetsutövning. Verksamheten skall kännetecknas av kunskap, tydlighet och ett gott bemötande.

Mål för personal 2023

  • Förbundet skall vara en arbetsplats där personalen trivs och känner stolthet över det vi presterar. Gemenskap, trygghet och arbetsglädje är grunden för ett gott arbete.
  • Alla medarbetare skall ges möjlighet till utveckling.

Finansiellt mål 2023

  • Avgifter (timtaxan) för kontroll och tillsyn ska uppnå full kostnadstäckning.
  • Överskottmål på 1,5% av omsättningen.

Budgetram 2023

  • Budgetram för 2023 beräknas på en omsättning av 24,6 mkr.
  • Ökad K-faktor med 5,8% (beräknad PKV index 2023)
  • Medlemsbidrag med 162 kr/invånare, ökat invånarantal med 100 personer/kommun.
  • 5,8 % index taxeökning (1 074kr/1 330 kr)

Under rådande förutsättningar kommer förbundet att kunna nå sitt övergripande finansiella mål på 1,5 % överskott av omsättningen för 2023 (+366 tkr).


Budgetram 2024

  • 3,7 % indexökning av medlemsbidrag, 168 kr/invånare, ökat
    invånarantal med 100 personer/kommun.
  • 3,7 % index taxeökning (1 114 kr/1 379 kr)

Budgetram 2025

  • 1,9 % indexökning av medlemsbidrag, 171 kr/invånare, ökat
    invånarantal med 100 personer/kommun.
  • 1,9 % index taxeökning (1 135 kr/1 405 kr)

För åren 2024 och 2025 beräknas miljöförbundet kunna nå sitt övergripande

finansiella mål på 1,5 % överskott av omsättningen. Resultatet förväntas preliminärt uppgå till +379 tkr för år 2023 och +386 tkr för år 2024.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-21

Bilaga

Budget 2023

Expediering

Beslutet expedieras till: Medlemskommunerna

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att notera informationen om likviditetsanalys för år 2023 och år 2024 och lägga den till handlingarna.

Beskrivning av ärendet

Bakgrund

Kommunala miljöförvaltningar har rätt att ta ut en avgift för sitt kontroll- och tillsyns­uppdrag enligt taxa som beslutats av kommunfullmäktige. Huvuddelen av tillsynen faktureras genom efterhandsdebitering efter utförda handläggningsåtgärder. Samtidigt för viss tillsyn på företag som är riskbedömda, och som besöks regelbundet, är det möjligt att i början av året ta ut en avgift i förväg som motsvarar den genomsnittliga tillsyn som utförs per år.

Från och med 1 januari 2024 ändras reglerna avseende livsmedelskontrollen och det är inte längre möjligt att ta ut avgifter i förväg. Miljöförbundet inför efterdebitering inom livsmedelskontrollen från den 1 januari 2023.

Även efterhandsdebitering av avgifter inom miljöbalkstillsynen är möjlig och miljö­förbundet utreder förutsättningarna för detta. En befarad risk av övergång till efter­debi­tering är att förbundets likviditet minskar. Denna risk behöver utredas och konse­kvenserna bedömas, för att kunna ligga till grund för beslut om efterdebitering inom miljöbalkens område, samt för att ha beredskap för övergången till efterdebitering inom livsmedelskontrollens område som kommer att ske redan från och med januari 2023.

Likviditetsanalys

Kassaflöde vid oförändrade årliga intäkter

Vid övergång till efterdebitering kommer förbundets intäkter att fördelas i större om­fattning under hela året, snarare än med en tyngdpunkt på årets tre första månader. Samtidigt kommer förbundets kostnader fortsatt att vara jämnt fördelat över året. Detta innebär att likviditeten, vid en övergång till efterdebitering och oförändrade intäkter, i början av varje kalenderår kommer att vara svagare än tidigare för att i slutet av budgetåret vara oförändrad mot tidigare.

Konsekvens av övergång till efterdebitering och risk för minskade intäkter

Erfarenheter från andra miljöförvaltningar som redan infört efterdebitering är att in­täkterna minskar jämfört med tidigare årsavgift. Detta då efterdebitering innebär att allt tillsynsarbete noggrant ska redovisas timme för timme.

Vid årsdebitering planeras tillsynen för hela året i förväg för att motsvara årsavgiftens värde, normalt sker inte någon detaljerad uppföljning och redovisning därutöver.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-26.

Expediering

Redovisningen skickas till medlemskommunerna.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att godkänna redovisad utredning, kring förutsättningar att införa efterdebitering av miljöbalkstillsynen, och översända den till medlems­kom­munerna för kännedom.

Beskrivning av ärendet

Flera kommuner har vid medlemssamråd väckt frågan om ”Rättviksmodellen”. I Rätt­viksmodellen ligger fokus på att etablera en god dialog med de lokala företagen, vil­ket beskrivs ha resulterat i både effektivare tillsynsarbete och ett bättre företags­kli­mat. Modellen innebär också att avgifter debiteras i efterhand efter genomförd tillsyn och att det finns en transparens kring avgiftens beräkning.

Miljöförbundet har tagit frågan om den goda dialogen och efterdebitering till sig som utvecklingsområden. Direktionen beslutade på sammanträde 22 mars 2022, § 15 att ge förvaltningen uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa efterdebitering av till­synsavgifter inom miljöbalkstillsynen.

Miljöförbundet ska utreda förutsättningarna för att införa efterdebitering av tillsyns­avgifter inom miljöbalkstillsynen, med målsättningen att kunna genomföra övergång den 1 januari 2024

Förutsättningar för efterdebitering inom miljöbalkstillsynen

Kommunala miljöförvaltningar har rätt att ta ut en avgift för sitt kontroll- och till­syns­uppdrag enligt taxa som beslutats av kommunfullmäktige. Huvuddelen av tillsynen faktureras genom efterdebitering efter utförda handläggningsåtgärder. Samtidigt för viss tillsyn på företag som är riskbedömda och som besöks regelbundet är det möjlig och vanligt förekommande att i början av året ta ut en avgift i förväg som motsvarar den genomsnittliga tillsyn som utför per år, så kallad årsavgift.

Från och med 1 januari 2024 ändras reglerna avseende livsmedelskontrollen och det är inte längre möjligt att ta ut avgifter i förväg. Miljöförbundet inför efterdebitering inom livsmedelskontrollen från den 1 januari 2023.

Även efterhandsdebitering av avgifter inom miljöbalkstillsynen är möjlig. Flera kommuner har redan gått över till efterdebitering inom miljöbalkens område. Detta för att möta efterfrågan på ”Rättviksmodellen”.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-26.

Ärendegång:

Lars Karlsson (S), Valter Titusson (S) och Krister Olsson (S) yrkar bifall till beslutet och tackar för en bra utredning.

Expediering

Beslutet expedieras till Medlemskommunerna.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar anta reviderad delegeringsordning.

Beskrivning av ärendet

På direktionens sammanträde den 23 augusti 2022 § 45 beslutades att bemyndiga ordförande, efter samråd med vice ordförande, att genomföra årlig lönerevision för miljöchefen 2022, samt att förvaltningen uppdrogs att återkomma med förslag på reviderad delegeringsordning.

Punkt 1.8 i delegeringsordningen hänvisar till direktionens arbetsinstruktion.

Arbetsinstruktionen har reviderats med följande tillägg:

”Ordförande, efter samråd med vice ordförande, delegeras att genomföra årlig lönerevision för miljöchef/förbundschef. Delegationen innefattar även övrigt personalansvar såsom beviljande av semester, pensionsväxling m.m”

Beslutet skall rapporteras till direktionen i likhet med övriga delegationsbeslut.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-27

Ärendegång:

Lars Karlsson (S), Stefan Svensson (SD) och Krister Olsson (S) yrkar bifall till beslutet.

Direktionens beslut

Direktionen för Söderåsens miljöförbund beslutar att föreslå kommunfullmäktige medlemskommunerna att godkänna förslag till taxa för tobaksfria nikotinprodukter i Bjuvs kommun, Klippans kommun, Svalövs kommun, Perstorps kommun och Örkelljunga kommun. Taxan ska börja gälla 1 januari 2023.

Taxan innebär följande:

  • Avgift för handläggning och granskning av egenkontrollprogram är 2 timmar det året man anmäler försäljningen.
  • Timavgift kan tas ut vid handläggning av anmälan om brister finnas som gör att tiden för handläggning av anmälan överskrids.
  • Tillsynsavgiften för tobaksfria nikotinprodukter är 4 timmar.
  • Tillsynsavgiften för tobaksfria nikotinprodukter är endast 2 timmar om verksamheten även har ett tillstånd för försäljning av tobak och/eller är anmäld för försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
  • Möjligheten att ta betalt per timme nerlagd tillsynstid när fast tillsynsavgift inte räcker till.

Timavgiften räknas upp enligt SKLs prisindex för kommunal verksamhet (PKV), med basmånad oktober.

Beskrivning av ärendet

Den 1 augusti 2022 trädde en ny lag om tobaksfria nikotinprodukter, 2022:1257 ikraft. Tidigare fanns ingen lagstiftning som reglerade produkter som klassas som tobaksfria nikotinprodukter.

Söderåsens miljöförbund har sedan tidigare ansvar för tillsyn enligt lag om tobak och liknande produkter, vilket innefattar bland annat tobaksvaror och elektroniska cigaretter, i samtliga medlemskommuner. Den nya lagen om tobaksfria nikotinprodukter speglar i stora drag tobakslagstiftningen. Miljöförbundet har tidigare i detta ärende begärt att få tillsynsansvar även för tobaksfria nikotinprodukter.

En förutsättning för att myndigheten ska kunna bedriva tillsynen är att miljöförbundet kan ta betalt för det arbete som kommer att utföras, i enlighet med kommunallagens regler om självkostnads- och likställighetsprincipen. Beslut om taxa påverkar inte medlemsavgiften. Tillsynen kommer att finansieras med avgifter. Timavgiften följer nuvarande taxor för tobak, elektroniska cigaretter och folköl.

Förslag på beslutstext

Kommunfullmäktige i medlemskommunerna föreslås fatta beslut med följande lydelse:

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter (2022:1257). Taxan ska börja gälla den 1 januari 2023”.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-06

Expediering

Beslutet expedieras till: Medlemskommunerna

Direktionens beslut

Söderåsens miljöförbund ansöker hos Förvaltningsrätten i Malmö om att East Asian Food AB med organisationsnummer 556637-4988 som driver East Asian Food på Bryggerigatan 1-3 i Bjuv ska betala 100 000 kr i vite för att inte ha följt beslut om föreläggande som meddelats av direktionen för Söderåsens miljöförbund den 13 november 2018, § 92.

Beskrivning av ärendet

Den 13 november 2018 beslutade direktionen för Söderåsens miljöförbund att förelägga East Asian Food AB att ha ett fungerande och hållbart arbetssätt för att se till så att färdigförpackade livsmedel uppfyller lagstiftningens krav på information om livsmedel. Kravet skulle vara uppfyllt senast fyra veckor efter delgivning och beslutet förenades med ett löpande vite om 100 000 kronor.

Den 9 april 2019 gjorde miljöförbundet en uppföljande kontroll då det konstaterades att beslutet inte följdes. Utdömande av vite beslutades av direktionen för Söderåsens miljöförbund den 11 juni 2019 och Förvaltningsrätten biföll ansökan den 14 september 2020.

Den 19 november 2020 gjorde Söderåsens miljöförbund ytterligare en kontroll där det åter konstaterades att beslutet inte följdes. Vid kontrollen kunde miljöförbundet konstatera att det fortsatt förekom avvikelser i verksamhetens rutiner och arbetssätt kring märkning och information. Utdömande av vite beslutades av direktionen för Söderåsens miljöförbund den 9 februari 2021 och Förvaltningsrätten biföll ansökan den 7 februari 2022.

Den 28 juni 2022 utförde Söderåsens miljöförbund ytterligare en kontroll av märkning. en del av kontrollen gjordes för att följa upp om vitesföreläggandet följdes. Miljöförbundet konstaterar åter avvikelser av märkningen på livsmedel samt på arbetssättet verksamheten använder kring märkning och information.

Skäl för beslutet

Söderåsens miljöförbund ansvarar för tillsyn enligt livsmedelslagen (2006:804) i Bjuvs kommun.

Miljöförbundet har i livsmedelskontrollen konstaterat att företaget brister i sin hantering av livsmedel. Företaget säkerställer inte att de livsmedel man släpper ut på marknaden uppfyller lagstiftningens krav på märkning och information samt att de är säkra. Företagaren har därmed inte säkerställt att lagstiftningens krav uppfylls (art 17, (EG) nr 178/2002).

Företaget importerar, hanterar och tillhandahåller livsmedel och är ansvariga för att produkterna förses med korrekta märkningsuppgifter. Företaget importerar livsmedel från tredje land och är därmed också ansvariga för att produkterna som importeras till EU följer den lagstiftning som råder här. Företagets sortiment ändras kontinuerligt och vid kontrollen 2020 har verksamheten informerat miljöförbundet om att man har cirka 3000 livsmedelsprodukter i sitt sortiment. Detta kräver att det finns välfungerande rutiner och arbetssätt samt att den personal som arbetar i verksamheten har tillräcklig kunskap inom området.

Föreläggandet som denna ansökan baseras på är beslutat den 13 november 2018.

Beslutet bedöms inte ha tappat sin betydelse. Vitet ligger löpande per tillfälle som miljöförbundet konstaterar att beslutet inte följs.

Eftersom East Asian Food AB med organisationsnummer 556637-4988 har brutit mot vitesföreläggandet ansöks om utdömande av vite på 100 000 kronor.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-09-05.

Ärendegång:

Sven-Ingvar Blixt (-), Stefan Svensson (SD), Krister Olsson (S), Valter Titusson (S), Catharina Tann-Silversand (S), Lars Karlsson (S) och Magnus Håkansson (KD) yrkar bifall till beslutet.

Expediering

Beslutet skickas till Förvaltningsrätten i Malmö, Box 4522, 203 20 Malmö

Beslutet skickas för kännedom till:

East Asian Food AB, Bryggerigatan 1-3, 267 39 Bjuv

Direktionens beslut

Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.

Ärendebeskrivning

  • Charlotte Leander informerade om Revisionens granskning av halvårsbokslut 2022.
  • NKI-läget just nu – Charlotte Leander informerade, noteras att presentationen ska skickas ut till direktionen efter sammanträdet.
  • Charlotte Leander informerade om personalläget på miljöförbundet samt plan för rekrytering.
  • Löpande information om Bjuvs kommuns ev utträde ur miljöförbundet – Inget nytt.
  • Helena Hager-Enert informerade om Nelfabs pågående stämningsansökan mot miljöförbundet.
  • Kenneth Kallin informerade om ett nytt informationsblad som kommer att skickas ut och även läggas in på hemsidan. Skriften handlar om kopplingen mellan hälsoskydd och energi – Vilka hälsoeffekter kan det bli i samband med el-krisen, t ex vedeldning, legionella och låg inomhustemperatur.

Direktionens beslut

Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2022-08-11– 2022-09-23.

Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen är utskickad till direktionens ledamöter och ersättare.

Ärendebeskrivning

Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

Direktionens beslut

Informationen noteras och läggs till handlingarna.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 oktober 2023