Gå till innehåll

Direktionens protokoll 21 juni 2022

Protokoll från direktionens sammanträde den 21 juni 2022.

Regnbågen, Folkets Hus, Klippan kl 08.30 - 11.10.

Beslutande:

Lars Karlsson (S)

Torbjörn Ekelund (L) ordf

Jörgen Johnsson (M)

Krister Olsson (S)

Kent Lodesjö (S) Tjg. ersättare

Magnus Håkansson (KD) v.ordf

Irena Långberg (MP) Tjg.ersättare

Stefan Svensson (SD)

Catharina Tann (S) Tjg.ersättare

Ej tjänstegörande;

Liselott Ljung (S)

Conny Törnkrantz (SD)

Sven Ingvar Blixt (-)

Per-Uno Nilsson (M)

Agneta Sörensson (M)

Deltagande:

Charlotte Leander, miljöchef

Suzanne Eckerström, sekreterare

Helena Hager-Enert, avd.chef för livsm och åldersbegräsade varor

Ola Öberg, avd.chef för Mark o Vatten

Andreas Johansson, vik.miljöinspektör

Utses att justera:

Irena Långberg (MP)

Justeringens plats:

Tisdag den 28 juni kl 09.30

Sekreterare:

Suzanne Eckerström

Ordförande:

Torbjörn Ekelund

Justerare:

Irena Långberg (MP)

Protokollet är justerat. Justeringen har tillkännagivits genom anslag på förbundets hemsida.

Organ: Direktionen för Söderåsens Miljöförbund

Sammanträdesdatum: 2022-06-23

Datum då anslaget sätts upp: 2022-06-28

Datum då anslaget tas ner: 2022-07-20

Förvaringsplats för protokollet: Miljöförbundets arkiv

Underskrift: Suzanne Eckerström

Direktionens beslut

Irena Långberg (MP) utses att justera dagens protokoll. Protokollet justeras tisdag den 28 juni 2022 kl 09.30.

Direktionens beslut

Dagordningen godkänns.

Direktionens beslut

Direktionen beslutar att godkänna den ekonomiska uppföljningen för januari – maj 2022 och lägga den till handlingarna.

Direktionen beslutar att översända redovisningen från förvaltningen till medlems­kom­munerna.

Beskrivning av ärendet

Bakgrund

Miljöförbundet har under hösten 2021 haft stora per­sonal­avgångar. Miljö­för­bundet har inte kunnat rekrytera personal då det under en period funnits en förväntan från med­­lems­kom­mun­er­na att miljö­för­bundet inte rekryterade personal i avvaktan på beslut om kommuns eventuella utträde ur kommunalförbundet. Anställnings­stoppet har sedermera hävts under våren 2022.

Budget 2022 samt miljöförbundets verksamhet har inordnats efter begränsade per­sonalresurser och en anpassad budget är antagen av Direktionen den 14 decem­ber 2021 med överskottsmål på +318 tkr.

För att påbörja återställningen av personalresurserna har rekrytering satts igång under slutet av april 2022. Samtidigt finns det utmaningar för miljö­förbundet att framstå som en attraktiv arbetsgivare och hitta rätt kompetens. Miljöförbundet be­dömer att det fortsatt under hela 2022 kommer att ha en betydande påverkan på myndighetens tillsynsarbete och effektivitet. Det tidigare rekry­terings­stoppets effekt kan även komma att påverka miljö­förbundet under år 2023. Återupp­bygg­nadsarbetet är en långsiktig process och introduktion av ny personal tar tid och resurser i anspråk som inte kan användas för tillsyn.

Under den tid som det tar för miljöförbundet att återställa personalresurserna och ”lära upp” ny personal, samtidigt som miljöförbundet fortsätter att förlora personal, riskeras att en ekonomisk till­syns­skuld fortsatt uppkommer och även att intäkter i övrigt påverkas negativt och reduceras.

Prognos 2022

Debitering av årsavgifter har i stort fullbordats. Detta innebär att företag inom miljöområdet har fått kompensation, motsvarande ca 800 tkr, för tillsynsskulden från 2021, enligt budget 2022. Planeringen inom miljöområdet för 2022, med prioritering på årsobjekten, syftar dessutom till att minska risken för att ny tillsynsskuld uppkommer under 2022.

Inom livsmedelsområdet kommer tillsynsskulden från 2021 att kvarstå och planeras kompenseras först under 2023. Ny tillsynsskuld förväntas också uppkomma under 2022 (ca 1000 timmar), enligt budget 2022.

Inom tobaksområdet finns ingen ekonomisk skuld från 2021, samtidigt kan tillsynsskuld uppkomma under året (ca 100 timmar), enligt budget 2022.

Intäkter i stort, större avvikelse (totalt minskade intäkter med 1,56 mkr)

  • Ansökan/anmälan miljö- och hälsoskydd, under slutet av 2021 var intäkterna inom några områden bl.a. enskilda avlopp, högre än budgeterat, vilket påverkade budgetarbete avseende intäkter i budget 2022. Nu ser vi färre inkommande ärenden än budgeterat, vilket möjligtvis är kopplat till både minskad tillsyn under tidigare pandemiår samt världsläget och ökade kostnader vid investeringar. Prognosen visar på ett underskott – 600 tkr jämfört med budget (2,25 mkr).
  • Tillsyn timdebitering, miljö och hälsoskydd. Miljöförbundets resurser och förmåga att bedriva effektiv egeninitierad timtillsyn är, som en konsekvens av det tidigare anställningsstoppet, stark begränsad. Fokus ligger dessutom på att i första hand genomföra årsdebiterad tillsyn. Prognosen visar på ett underskott – 1,1 mkr jämfört med budget (2,3 mkr).

Kostnader i stort, större avvikelse (totalt minskade kostnader med 450 tkr)

  • Köp av tjänst mm, minskade kostnader med 150 tkr jämfört med budget (1,13 mkr)
  • Personalkostnader, förutsatt att planerade rekryteringar kan genomföras, minskade kostnader med 100 tkr jämfört med budget (16,55 mkr)
  • Utbildningskostnader mm, minskade kostnader med 200 tkr jämfört med budget (570 tkr)
  • Befarade kundförluster, ökade kostnader 200 tkr jämfört med budget (50 tkr)
  • Övriga främmande tjänster, minskade kostnader med 100 tkr jämfört med budget (1,0 mkr)

Med de utmaningar som finns kring planering och utförande av miljöförbundets myndighetsutövning, främst tillgången till personal­ särskilt med erfarenhet, är förutsägelser av avvikande årsutfall jämfört med budget på både kostnads och intäktssidan inte helt lätta att göra. Samtidigt ser miljöförbundet nu efter maj månads uppföljning och med nya aviserade personalavgångar under den senaste månaden, att förväntningarna på inhämtning under hösten förefaller alltmer osannolikt.

Det prognostiserade resultatet för helåret visar på ett negativt resultat på – 790 tkr, vilket är en negativ budgetavvikelse med 1 108 tkr från budgetmålet på + 318 tkr.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-06-16.

Expediering

Beslutet skickas till medlemskommunerna för kännedom.

Direktionens beslut

Direktionen fastställer budgetramen för 2023 samt flerårsbudgeten för 2024-2025.

Beskrivning av ärendet

Direktionen ska för varje år fastställa mål och budgetram för nästkommande år. Innan fastställande ska förslaget översändas till medlemskommunerna för samråd. Förslaget som godkändes av Direktion­en i beslutet från den 22 mars 2022 § 13 har varit på samråd hos kommunerna, inga synpunkter på innehållet har kommit in.

Budgetramen är baserad på förslag till intern budget 2022 och flerårsbudget 2023-2024 som antogs av direktionen 2021-12-14 § 88.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-05-24.

Expediering

Beslutet skickas till: Medlemskommunerna.

Direktionens beslut

Direktionen för Söderåsens miljöförbund beslutar att föreslå kommunfullmäktige i medlemskommunerna att Söderåsens miljöförbund får tillsynsansvar enligt den nya lagen om tobaksfria nikotinprodukter (2022:xx) i Bjuvs kommun, Klippans kommun, Svalövs kommun, Perstorps kommun och Örkelljunga kommun.


Beskrivning av ärendet

Kommunen ansvarar för tillsyn av åldersbegränsade varor så som folköl i detaljhandel, receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter. I Bjuvs kommun, Klippans kommun, Svalövs kommun, Perstorps kommun och Örkelljunga kommun är Söderåsens miljöförbund ansvariga för tillsynen.

Regeringen har lämnat ett lagförslag (prop. 2021/22:200) om en ny lag om tobaksfria nikotinprodukter. I lagrådsremissen föreslås att tobaksfria nikotinprodukter ska regleras och få en egen lag. Flertalet av bestämmelserna i lagstiftningen är direkt hämtade från lag om tobak och liknande produkter samt den äldre tobakslagen. Lagstiftningen syftar till att reglera de tobaksfria produkterna som säljs helt fritt idag samt att minska bruket och tillgängligheten för minderåriga. Lagstiftningen ska ta ett samlat grepp över samtliga produkter som innehåller nikotin.

Riksdagen ska den 21 juni 2022 besluta om den nya lagen. De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2022.

Det som kommer regleras i lagstiftningen som kommunen ska kontrollera i sin tillsyn är bland annat att:

Det införs en anmälningsplikt för försäljare av tobaksfria nikotinprodukter. Endast de som är anmälda för försäljning hos kommunen får sälja produkterna.

Det införs en åldersgräns för handeln med tobaksfria produkter. Ingen under 18 år får köpa produkterna. Det ska finnas skyltning om åldersgränsen och verksamheterna ska kontrollera så att inte lagning sker.

Det regleras hur en förpackning ska vara utformad med varningstext och innehållsdeklaration samt uppgift om nikotinmängd.

Egenkontrollprogram ska finnas och vara lämplig för verksamheten.

Marknadsföringen får inte vara påträngande, uppsökande och uppmana till bruk.

Som ett steg i förberedelserna inför lagens ikraftträdande behöver nu kommunerna besluta vart tillsynsansvaret för den nya lagstiftningen ska ligga.

Söderåsens miljöförbund föreslår att tillsynsansvaret ska ligga på förbundet. Direktionen föreslår därför att kommunfullmäktige i medlemskommunerna fattar beslut om att Söderåsens miljöförbund från och med den 1 augusti 2022 får tillsynsansvar enligt den nya lagen om tobaksfria nikotinprodukter.

Motiveringen är att miljöförbundets handläggare sedan tidigare har kunskap om kraven i lagstiftningen gällande både den nya och den gamla tobakslagen samt erfarenheter från de tobakshandlare som finns i kommunerna. I egenskap av tillsynsmyndighet har Söderåsens miljöförbund redan idag viss förkunskap om vilka handlare som säljer nikotinprodukterna.

Söderåsens miljöförbund föreslår kommunen att fatta beslut med följande lydelse:

Kommunfullmäktige beslutar att Söderåsens miljöförbund övertar tillsynsansvar enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter (2022:xx) i X kommun.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-05-12.

Expediering

Beslutet skickas till: Medlemskommunerna.

Direktionens beslut

Förvaltningens förslag till bestämmelser vid efterdebitering av taxa för kontroll inom livsmedelslagstiftningen antas.

Direktionen för Söderåsens miljöförbund beslutar att föreslå kommunfullmäktige i medlemskommunerna att godkänna Söderåsens miljöförbunds bestämmelser om taxa för offentlig kontroll genom efterdebitering inom livsmedelslagstiftningen.

Beskrivning av ärendet

Den 14 december 2019 trädde en ny kontrollförordning (EU) 2017/265 i kraft. Miljöförbundets taxa har sedan dess reviderats 2019 och 2022 för att anpassas till den nya kontrollförordningen.

Under 2021 har svensk livsmedelslag och svenska förordningar anpassats efter den nya kon­trollförordningen. Ändringarna i svensk lag och förordningar innebär en ny avgifts­mo­dell för Sveriges livsmedelskontroll. Bland annat har en ny avgiftsförordning (2021:176) trätt i kraft den 1 april 2021 och ersatt den tidigare avgiftsförordningen (2006:1166).

Efterhandsdebitering kommer att ersätta de årliga kontrollavgifterna. Den nya avgiftsförordningen innehåller övergångsbestämmelser under 2023. Miljöförbundet presenterar nu ett nytt förslag på taxa för livsmedelskontrollen där en övergång till efterhandsdebitering införs för samtliga livsmedelsverksamheter till 2023.

Efterhandsdebiteringen innebär i praktiken att livsmedelsföretagen betalar sin kontrollavgift efter genomförd kontroll istället för i början av varje kalenderår som tidigare. Vid efterhandsdebitering kan företaget på ett tydligare sätt se kopplingen mellan utförd kontroll och betalningen vilket ökar legitimiteten för avgiften samt kontrollen upplevs mer likvärdig.

Den nya taxan med efterhandsdebitering möjliggör för miljöförbundet att endast ta ut avgifter för den kontroll som utförs.

Detta innebär i förlängningen att miljöförbundet inte kommer stå i någon ekonomisk skuld till företag där man tagit betalt i förhand och inte hunnit med kontrollen. Även om ingen ekonomisk skuld uppstår så ska kontrollintervallen följas och verksamheten ska få sina besök.

Den nya taxan innebär inte någon förändring avseende timavgiftens storlek, den kommer fortsätta att vara oförändrad med en årlig indexuppräkning.

Andra förändringar i taxan och kontrollen:

  • Debitering av en grundavgift på en timme per registrerad livsmedelsanläggning kommer ske som en fast avgift varje kalenderår. I grundavgiften ingår handläggarnas övergripande arbete med registerhållning, planering, uppdatering samt riktad rådgivande information. Arbete utförs oavsett om vi utför tillsyn eller inte. Det som ingår i grundavgiften är tillsynsrelaterat arbete. Det är en typ av efterhandsdebitering då planering och övergripande arbete av handläggarna sker främst på hösten och debiteringen kommer ske på nästkommande vår. Om inte livsmedelsverksamheterna betalar för en grundavgift kommer den kostnaden ligga på skattebetalarna.
  • Det finns möjlighet för myndigheten att göra inköp under dold identitet. Syftet är att kunna kontrollera livsmedel och andra produkter som erbjuds till försäljning, särskilt när det gäller handel genom distanskommunikation och e-handel. Kontrollen utförs med öppenhet vilket innebär att företagen i efterhand får information om det dolda köpet.
  • I mitten av 2021 införde Sverige lagstiftning på nationell nivå som möjliggör offentlig kontroll på hela området kontaktmaterial. Kontaktmaterial är alla material och produkter som är avsedda att komma i direkt eller indirekt kontakt med livsmedel. Den svenska kontrollen är nu under uppbyggnad och förväntas komma igång med planerad kontroll under 2023. Kontrollen som tidigare utförts av kontaktmaterial har endast gjorts hos t.ex. restaurang och andra livsmedelsföretag som använder redskap och förpackningsmaterial. Nu ska hela kedjan från tillverkare till användare kontrolleras, detta inkluderar även grossister, importörer och försäljning.

Förslag på beslutstext i kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige i medlemskommunerna föreslås fatta beslut med följande lydelse:

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för offentlig kontroll genom efterdebitering, inom livsmedelslagstiftningen. Taxan börjar gälla den 1 januari 2023.

Ärendegång

Jörgen Johnsson (M) yrkar bifall till beslutet.

Underlag

Tjänsteutlåtande daterat 2022-05-31

Expediering

Beslutet skickas till: Medlemskommunerna

Direktionens beslut

Direktionen på Söderåsens miljöförbund beslutar att uppdra till miljöchef/förundschef att överlämna ett förslag avseende fördjupat samarbete med medlemskommunerna på ledningsnivå.

Ärendegång

Jörgen Johnsson (M) yrkar bifall till beslutet.

Expediering

Beslutet expedieras till miljöchef/förbundschef Charlotte Leander.

Direktionens beslut

Direktionen noterar informationen och lägger den till handlingarna.

Ärendebeskrivning

  • Löpande information om personalläget på miljöförbundet samt plan för rekrytering (CL)
  • Löpande information om Bjuvs utträde ur miljöförbundet.
  • Information från möte med medlemskommunernas näringslivschefer (CL)
  • Information om fördjupad analys av NKI (Familjen Helsingborg) (CL)
  • NKI-läget just nu – löpande information varje möte. (CL)
  • Information från Länsstyrelsens tillsynsmöte som hölls 2022-06-09 (TE)

Direktionens beslut

Direktionen godkänner redovisningen av delegationsbeslut tagna 2022-05-01 – 2022-06-10.

Besluten finns redovisade i bilaga som förvaras i pärm på Söderåsens miljöförbund. Redovisningen är utskickad till direktionens ledamöter och ersättare.

Ärendebeskrivning

Direktionen har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande, miljöchef med möjlighet till vidaredelegering enligt beslut. Besluten ska redovisas på nästkommande direktionsmöte. Redovisningen innebär inte att det ankommer på direktionen att ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot får direktionen återta lämnad delegering eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som har beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

Direktionens beslut

Informationen noteras och läggs till handlingarna.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 oktober 2023